DERS ADI

: Afetlerde Hastane Yönetimi ve Acil Yardım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AFY 6026 Afetlerde Hastane Yönetimi ve Acil Yardım SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Afet Yönetimi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AYLA AÇIKGÖZ

Dersi Alan Birimler

Afet Yönetimi Doktora

Dersin Amacı

Toplumda afetlerde karşılaşılan sağlık sorunları, travmalar, yaralanmalar ve afetlerden kaynaklanan kazaların görünme sıklığı,
nedenleri araştırmak ve öğretmek, demografik açıdan afet epidemiyolojisini değerlendirmek, Afet sırasında oluşan acil sağlık sorunlarının hızlı ve etkili giderilmesinde hastanelerin acil servis hizmetlerinin iyi yönetimini sağlamak, afetlerde triyaj (yaralı sınıflandırması) çalışmalarını yapabilme ve acil durumdaki hastaların kodlanmasını öğretmek, sivil toplum örgütlerini bilinçlendirmek ve doğru katkılarını alabilmek, afetlerde karşılaşılan travma sonrası stres bozukluklarını incelemek, tükenmişlik sendromu ile bağlantılarını araştırmak ve gerekli müdahaleler konusunu öğretmek, ilk yardım uygulamalarını öğretmek. Bu ilkyardım uygulamaları neler olabilir Hangi tür hastalık ve hangi tür yaralanmalarda nasıl ve ne şekilde ilkyardım uygulanabilir konularında bilgi edinmek ve beceri kazanmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Etkili acil servis organizasyonunun nasıl olacağını göstermek
2   Afet epidemiyolojisi ve afetlerde triyaj çalışmalarını öğretmek ve farkındalık yaratmak
3   Travma Sistemleri ve hastanelerde organizasyonlarına ilişkin farkındalık yaratmak
4   Nükleer, biyolojik ve kimyasal silahlarla yaralanmalar gibi özellikli konularda strateji geliştirebilme ve uygulanabilirliği sağlamak
5   Travma sonrası stres bozukluğu, tükenmişlik sendromu konularında psikolojik destek hizmetleri yönetebilmek ve farkındalık yaratmak
6   Hastanelerde acil servis hizmetlerinin olağanüstü durumlara (afet organizasyonu) uyumlu ve çalışmalara hazır hale getirilmesini sağlamak
7   hastalıklarda, afetlerde ve çeşitli tür yaralanmalarda ilkyardım uygulamaları hakkında bilgi ve beceri sahibi olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Dersin Genel Tanıtımı, Afet Yönetimi dersine ait konuların genel çerçevesinin Sunumu, Derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması
2 İlk yardım nedir Temel ilkeleri nelerdir Nasıl uygulanır Kimler ilk yardım uygulayabilir Konuları
3 İlk Yardım Nedir Acil Tedavi Nedir İlk Yardımcı Kimdir İlk Yardım ve Acil Tedavi Arasındaki Fark Nedir
4 İlk Yardımın Temel Uygulamaları Nelerdir İlk Yardımcının Müdahale ile İlgili Yapması Gerekenler Nelerdir İlk Yardımın ABC si Nedir
5 Kanamalarda İlk Yardım, Yaralanmalarda İlk Yardım
6 Kırık Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım
7 Hasta / Yaralı Taşıma Teknikler
8 Ara Sınav
9 Afet nedir, afet tipleri nelerdir
10 Hastane afet planları
11 Hospital Incident Command System nedir, nasıl çalışır )
12 Acil servislerin afetlere hazırlanması
13 Hastanelerin afetlere hazırlanması
14 Triyaj ne demektir Afetlerde triyaj nasıl uygulanır

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Gürkan ERSOY (afet odaklı çeşitli makaleler ) https://debis.deu.edu.tr/akademiktr/index.php cat=3&akod=19920114

Çertuğ, A., Ekşi, A., Fırat, V, Erhan, E., Coşkun Akar, G., Keskin, G., Çelikli, S., Yıldırım, G. Ö., Gümüşsoy, S. ve Uz, Ç. (Ed) (2014). İlkyardım

Kitabı. Birinci baskı. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Kitapları Sağlık Serisi. Şubat 2014, Trafik Kazalarında İlk Yardım. Sayfa: 165-170,

Dole, E. (1992). First Aid and Safety Handbook. USA: The American Red Cross.

Eryılmaz, M. ve Dizer, U. (2005). Afet Tıbbı Kitabı. Ankara: Ünsal Yayınları.

İlk yardım. https://www.afad.gov.tr/ilk-yardim, (16.Ekim.2020 günü ulaşıldı)

Build a kit. https://www.ready.gov/kit. (16.Ekim.2020 günü ulaşıldı)

Emergency Financial First Aid Kit (EFFAK). https://www.fema.gov/media-collection/emergency-financial-first-aid-kit (16.Ekim.2020 günü

Rodoplu, Ü. İlkyardım. http://www.ulkumenrodoplu.com/kategori/saglik-kosesi/ilkyardim. (16.Ekim.2020 tarihinde ulaşıldı).

Rodoplu, Ü. (Ed.) (2003). Herkes için ilk yardım. Türkiye Acil Tıp Derneği Yayını. Om Yayınevi.

Rodoplu, Ü. (Ed) (2011). İlkyardım Kitabı. 2. Basım. Yakın Kitapevi.

Rodoplu, Ü., Ersoy, G., Çelikli, S. ve Özeren, C. (1998). Temel Yaşam Desteği. İlk Yardım İçin İlk Adım. Türkiye Acil Tıp Derneği Yayını.

Rodoplu, Ü., Arnold, J. L., Tokyay, R., Ersoy, G., Cetiner, S., & Yücel, T. (2005). Impact of the terrorist bombings of the Neve Shalom and Beth Israel Synagogues on a hospital in Istanbul, Turkey. Academic emergency medicine, 12(2), 135-141.

T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. (2011). Diğer Acil Durumlarda İlk Yardım. http://kurtalansumeranaokulu.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/56/07/973760/dosyalar/2012_12/08091324_dieracildurumlardailkyardm.pdf. (16.Ekim.2020 tarihinde ulaşıldı).

T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. (2011). Kan Şekeri Düşmesinde (Hipoglisemi) İlk Yardım.

T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Diğer Acil Durumlarda İlk Yardım Kitabı. Sayfa: 9-11. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. Obezite, Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Daire Başkanlığı.www.diyabet.gov.tr (16.Ekim.2020 tarihinde ulaşıldı). Tiryaki, D. (2007). İlk Yardım El Kitabı. Artı Sağlık Çevre Kalite Yayınları. Yayın No: 5.

ulaşıldı).

First Aid Training. https://www.redcross.org/take-a-class/first-aid/first-aid-training (16.Ekim.2020 günü ulaşıldı).

Kuş, G. (2016). Temel İlkyardım Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Yayını. No: 3424

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Bir sunum eşliğinde ders anlatımı
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC * 0.25 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC* 0.25 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

: Doç. Dr. Gürkan ERSOY, DEÜ Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı, 412 2703,
gurkan.ersoy@ymail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Telefon, mesaj, whatsapp gibi ortamlarda her zaman

Ama yüz yüze görüşmelerde randevulaşırsak kişilere daha kaliteli zaman ayırabilirim.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 14 2 28
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1545
ÖK.2545
ÖK.3545
ÖK.4545
ÖK.5545
ÖK.6545
ÖK.7545