DERS ADI

: TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEC 2093 TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. NUR AYÇA ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği

Dersin Amacı

Dersin iki temel amacı vardır: dünyada toplumsal cinsiyete ilişkin geçmişten günümüze gelişmeler, örüntüler ve kısıtlamaları anlamaya dönük sağlam bir çerçeve oluşturmak. İkincisi, özellikle gelişmekte olan ülkelerde toplumsal cinsiyet eşitsizliği farkını kapatmaya dönük ne türden programlar olduğunu, hangi politikaların izlendiğini anlamak ve bu alandaki tartışmaları özetlemektir. Turizm ve rekreasyon alanında toplumsal cinsiyetin rolünden hareketle, turizm ve rekreasyon araştırmalarında toplumsal cinsiyet farkındalığını oluşturmak amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   toplumsal cinsiyet eşitliğine dair temel terim ve kavramları tanımlamak
2   toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında temel tartışmaları anlamak ve bu tartışmalara katılmak
3   birincil ve ikincil kaynaklardan hareketle toplumsal cinsiyeti çeşitli yöntemlerle analiz edebilme
4   turizmde toplumsal cinsiyete ilişkin yaklaşım, kavram, çerçeve ve modeller geliştirebilme
5   işyeri bağlamında toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığı ve duyarlılığını geliştirmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: biyolojik cinsiyet ile toplumsal cinsiyet arasındaki ayrım Biyolojik cinsiyet kavramı nedir Toplumsal cinsiyet kavramı nedir Aralarındaki farklar nelerdir
2 Toplumsal cinsiyet eşitliği ile ne kastediyoruz Günümüzde başlıca toplumsal cinsiyet uçurumları nelerdir Toplumsal cinsiyet eşitliği nedir Güncel örnekler
3 Toplumsal cinsiyet rolleri Toplumsal cinsiyet rolleri nelerdir Toplumsal cinsiyet rollerinin günlük hayattaki yansımaları
4 Dünya ve Türkiye'de toplumsal cinsiyet eşitsizliğine ilişkin temel örüntüler Cinsiyet eşitsizliğinin Türkiye'de ve dünyadaki algılayış biçimleri
5 Toplumsal cinsiyet normları ve normların değişimi Toplumsal cinsiyet normları nelerdir Bu normların günümüzdeki değişim süreci
6 İşgücü piyasasında kadınlar neden daha dezavantajlı konumdadır Kadınların çalışma hayatındaki dezavantajlı konumu, bunun nedenleri ve konu ile ilgili örnekler
7 İşyerinde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liği İşyerinde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liği ve konu ile ilgili örnekler
8 İşyerinde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liğine dair örnek olay incelemeleri Örnek olay incelemeleri
9 İşyerinde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liğine dair örnek olay incelemeleri Örnek olay incelemeleri
10 Toplumsal cinsiyet temelli şiddet Toplumsal cinsiyet temelli şiddet olgusu ve konu ile ilgili örnekler
11 Küresel Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ajandası, Toplumsal Cinsiyet ve Politikalara dair Eleştirel Perspektifler. Uluslararası Feminist Stratejiler Küresel Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ajandası, Toplumsal Cinsiyet ve Politikalara dair Eleştirel Perspektifler. Uluslararası Feminist Stratejiler
12 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hedefleri ve BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Ajandası Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hedefleri ve BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Ajandası
13 Öğrenci sunumları Öğrenci sunumları
14 Soru&Cevap Ders ile ilgili dönem sonu tekrarı, öğrenci soru ve cevapları
15 Yarıyıl sonu sınavı
16 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Gender Equality and Tourism: Beyond Empowerment
Edited by: Stroma Cole, University of the West of England, UK

https://www.cabi.org/bookshop/book/9781786394422/
https://www.cabi.org/products-and-services/about-cabi-books/open-resources/gender-equality-and-tourism-beyond-empowerment/

Drawing on the theme of gender equality in tourism, the book aims to identify the main obstacles to women s advancement in the tourism industry, and to discover and share successful strategies to overcome them, drawing on case studies from all over the world. The book is a critical analysis of women in tourism from different stakeholder perspectives, from INGOs, national governments, and managers as well as workers in a variety of fields producing tourism. It explores the continuing power imbalances and injustices women experience and shed some light on how to overcome them.

The artificial divide between paid productive labour and unpaid reproductive labour and the lack of value given to care work is a recurrent theme and significant obstacles to achieving gender equality. The collection points to the slow and small changes that women are making and how women are using the transformations tourism brings to their advantage. The book is a collection of stories of how women, despite prejudice and stereotypes, are gaining agency and autonomy by using tourism to shift gender relations.
The conclusion highlights the commonalities in the women s stories:
A need for a new interpretation of empowerment;
That women help women;
The barriers women face in pursuing careers in tourism;
The hopes but also the fears that tourism work can bring;
How indecent work tourism can be, and that the situation is far worse for some women than others.
The book is about women involved in a slow revolution of change, and a number of factors were identified that could speed up the transformation of gender relations in tourism, including:
better definitions and the enforcement of gender equality as a human right;
the need to take account of reproductive labour;
ensuring women s voices are heard
using gendered action plans;
using gender auditing and impact analysis;
gender awareness training and
improved disclosure of best practice.

Stories from: Nicaragua, Cape Verde, Portugal, Turkey, Mexico, Ladakh, South Africa, Nepal, Greece, Austria, Indonesia, Thailand, Tanzania and Ecuador

Overcoming Challenges to Gender Equality in the Workplace: Leadership and Innovation Edited by Patricia M. Flynn, Kathryn Haynes and Maureen A. Kilgour August 2016 156 x 234 mm ISBN 978-1-78353-546-0 Grean Leaf Publishing


Overcoming Challenges to Gender Equality in the Workplace: Leadership and Innovation Edited by Patricia M. Flynn, Kathryn Haynes and Maureen A. Kilgour August 2016 156 x 234 mm ISBN 978-1-78353-546-0 Grean Leaf Publishing

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 FN Final
3 BNS BNS VZ*0.40+FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ*0.40+BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Öğrencilerin okuma listesine gereken önemi vermesi gerekmektedir.
4. Öğrencilerin ders içi tartışmalara dâhil olmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

emir.ozeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 13:00/ 14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Örnek olay çalışması 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 0 1 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.134
ÖK.245
ÖK.354444555
ÖK.444555555
ÖK.555555555