DERS ADI

: TURİZM VE ÇEVRE

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEC 4053 TURİZM VE ÇEVRE SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZAY EMRE YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği

Dersin Amacı

Sürdürülebilirliğe bütüncül çözüm modelinden hareketle çevre, çevre bileşenleri ve unsurlarının tanımlanarak, turizm gelişimi ile karşılıklı ilişkilerinin değerlendirilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sürdürülebilirlik, bütüncül çözüm modeli ve çevre bileşenlerinin tanımlanması
2   Doğal çevre kavramının ve bileşenlerinin tanımlanması
3   Kültürel çevre kavramının ve bileşenlerinin tanımlanması
4   Çevre unsurlarının turizm kaynak tabanı olarak kullanımı ve öneminin tanımlanması
5   Turizm gelişiminin çevre üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Uygarlığın gelişim süreci, üretim, kaynak kullanımı, tüketim ve atık üretimi kavramları, uzlaşı arayışları ve sürdürülebilirlik düşüncesi
2 2. Sürdürülebilirlik yaklaşımlarından bütüncül çözüm modeli, çevre bileşenleri, dışsallıklar ve dışsallıkların içselleştirilmesi modeli
3 3. Doğal çevrenin tanımlanması, doğal çevre bileşenleri
4 4. Miras ve doğal mirasın tanımlanması
5 5. Doğal çevre sorunları ve çözüm arayışları
6 6. Kültürün oluşumu, kültürel çevrenin tanımlanması, kültürel çevre bileşenleri
7 7. Kültürel mirasın tanımlanması
8 8. Kültürel çevre sorunları ve çözüm arayışları
9 9. Ekonomik çevre, turizm çevresi, turizm ortamı, ön ve arka bölgeler, yer algısı
10 10. Hedef bölge gelişimi, bölgesel kaynak tabanı
11 11. Turistik kaynak ve çekim unsuru olarak çevre
12 12. Turizm gelişiminin çevreye etkilerini belirleyen unsurlar ve denetimi
13 13. Çevresel etki analiz araçları, çevre yönetimi, turizm planlamasında çevre
14 14. Turizm gelişiminin sürdürülebilirliğine yönelik tartışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yıldız, Ö.E. (2022). Aşırı turizmde yerel halk ziyaretçi etkileşimi, Foça örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(47), 293-315., Doi: 10.31795/baunsobed.1039275
Yıldız, Ö.E. (2021). Kültürel Çevre ve Hedef Bölge, "Destinasyon Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar" içinde, (Ed. Sezer Karasakal; Oğuz Doğan), Nobel Bilimsel, ISBN:978-625-433-037-7
Yıldız, Ö.E., (2015), Turistik çekim unsuru olarak yerel yiyecek içecek üretiminin ekonomik sürdürülebilirliği: Kazdağı örneği, DEÜ SBE Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir
Kuban, D., (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438960
Kahraman, N. ve Türkay, O. (2003), Turizm ve Çevre, Ankara: Detay Yayıncılık
Yardımcı kaynaklar: Turizm İstatistikleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf içi tartışma, örnek olay incelemesi, beyin fırtınası, soru-cevap, münazara, yönlendirilmiş okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 FN Final
3 BNS BNS VZ*0.40+FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ*0.40+BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1.Vize Sınavı: Vize sınavı ders içeriğindeki konuları ve haftalık ödevleri kapsamaktadır (%40).
2.Final Sınavı: Sınav ders içeriğindeki tüm konuları kapsayacaktır. Öğrenciler ders içinde yer alan tartışma, uygulama ve örnek olay çalışmalarından da sorumludur (%60).

Değerlendirme Kriteri

Sınav sorularının yanıtlanmasında, öğrencilerin dersin konu ve kavramlarını anlama, aralarında nedensellik ilişkisi kurma, örnek verebilme, analitik düşünme ve ilgili terminolojiyi kullanma düzeyleri ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Öğrencilerin okuma listesine gereken önemi vermesi gerekmektedir.
4. Öğrencilerin ders içi tartışmalara dâhil olmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozay.yildiz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.35555
ÖK.4555
ÖK.555