DERS ADI

: SOSYAL GİRİŞİMCİLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEC 3049 SOSYAL GİRİŞİMCİLİK SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GAMZE ÖZOĞUL

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği

Dersin Amacı

Dersin amacı yenilikçi ve sürdürülebilir çözümler yoluyla sosyal değişimi gerçekleştiren fikir ve örgütleri esas alan sosyal girişimcilik olgusunu çeşitli yönleriyle, kuramlar ışığında ve vaka analizleriyle destekleyerek anlamak ve açıklamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal girişimcilik kavramını anlayabilmek ve açıklayabilmek
2   Sosyal girişimcinin rolünü ve özelliklerini tanımlayabilmek
3   Çoklu kuramsal yaklaşımlar ışığında sosyal girişimciliği analiz edebilme
4   Örnek olay incelemeleriyle sosyal girişimcilik fırsatlarını değerlendirebilme ve sosyal girişimcilik olgusunu kavrayabilme
5   Turizmde sosyal girişimcilik kavramının yeri, önemi ve uygulama alanları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal girişimciliğe giriş Ders müfredatının ve gerekli okumaların gözden geçirilmesi. Tanım ve anahtar kavramlar
2 Sosyal girişimciliğin ticari girişimcilikten ayrılan yönleri Sosyal girişimcilik ticari işletmelerle ve geleneksel kar amacı gütmeyen hizmet sağlayıcılarla nasıl karşılaştırılır Sosyal girişimcilik alanındaki terim, kavram ve modellerin tartışılması
3 Sosyal sorunları anlamak Sosyal sorunları belirlemek: Yerel ve küresel sorunlar Sosyal sorunların temel nedenleri Sosyal sorunların analizi Vaka çalışmaları: Sosyal sorunların tanımlanması
4 Sosyal girişimcilik, kurumsal sosyal sorumluluk ve sosyal inovasyon Sosyal girişimciliğin, sosyal girişim ve sosyal inovasyon arasındaki farklı düşünce okullarına odaklanarak tanımlandığı çeşitli yolları incelemek
5 Sosyal girişimci iş modellerinin tasarımı İş modellerine giriş, sosyal iş modeli seçenekleri, iş modeli tasarımı
6 Sosyal girişimciliğin finansmanı Sosyal Girişimin Finansmanı, Sosyal girişimciler için fon ve fırsat sağlayan yerli ve yabancı kuruluşlar hangileridir
7 Sosyal girişime dair bir iş planının oluşturulması İş planı nedir İş planı kuramları ve araçlar
8 Sosyal girişimlerde etki değerlendirilmesi Sosyal etkiyi ölçme yöntemleri,sosyal girişimcilikte verinin rolü, etki değerlendirmesi yoluyla sürekli iyileştirme
9 Sürdürülebilir kalkınma ve sosyal girişim ilişkisi Sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilir girişimcilik, sürdürülebilir kalkınma ve sosyal girişimcilik ilişkisi
10 Sosyal girişim ve liderlik Sosyal girişimlerde liderlik: zorluklar ve fırsatlar, sosyal girişimcilerin liderlik tarzları
11 Sosyal girişimcilikte teknolojinin rolü Teknolojinin toplumsal değişimdeki rolü, dijitalleşmenin sosyal girişimciliğe etkisi, sosyal girişimciliğe yönelik tehditler ve fırsatlar
12 Sosyal Girişimcilik Vaka Analizlerinin Tartışılması I Bazı sosyal girişimlerin neden başarısız olduğunu keşfetmek Zorlukları ve yanlış adımları analiz etmek Başarısızlıklardan öğrenmek
13 Sosyal Girişimcilik Vaka Analizlerinin Tartışılması II Farklı kültürel ve coğrafi bağlamlarda vaka çalışmaları
14 Turizmde sosyal girişimcilik örnekleri Sürdürülebilir turizmde sosyal girişimciliğin rolü, erişilebilir turizmi teşvik eden sosyal girişimler, ekoturizme odaklanan sosyal girişimler
15 Final sınavı
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Nicholls, Alex (2008).Social Entrepreneurship New Models of Sustainable Social Change. Oxford University Press.
Ozeren, E., Saatcioglu, O. Y., & Aydin, E. (2018). Creating social value through orchestration processes in innovation networks: The case of Garbage Ladies as a social entrepreneurial venture. Journal of Organizational Change Management, 31(5), 1206-1224.

Austin, J., Stevenson, H. and Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: same, different, or both, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 30 No. 1, pp. 1-22.
Bridgstock, R., Lettice, F., Ozbilgin, M.F. and Tatli, A. (2010), Diversity management for innovation in social enterprises in the UK, Entrepreneurship & Regional Development, Vol. 22 No. 5, pp. 1-18.
Chell, E. (2007), Social enterprise and entrepreneurship: towards a convergent theory of the entrepreneurial process, International Small Business Journal, Vol. 25 No. 5, pp. 5-26.
Dacin, M.T., Dacin, P.A. and Tracey, P. (2011), Social entrepreneurship: a critique and future directions, Organization Science, Vol. 22 No. 5, pp. 1203-1213.
Datta, P.B. and Gailey, R. (2012), Empowering women through social entrepreneurship: case study of a women cooperative in India, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 36 No. 3, pp. 569-587.
Nicolopoulou, K., Lucas, I., Tatli, A., Karatas-Ozkan, M., A. Costanzo, L., Özbilgin, M. and Manville, G. (2015), Questioning the legitimacy of social enterprises through Gramscian and Bourdieusian perspectives: the case of British social enterprises, Journal of Social Entrepreneurship, Vol. 6 No. 2, pp. 161-185.
Peredo, A.M. and McLean, M. (2006), Social entrepreneurship: a critical review of the concept , Journal of World Business, Vol. 41 No. 1, pp. 56-65.
Shaw, E. and Carter, S. (2007), Social entrepreneurship: theoretical antecedents and empirical analysis of entrepreneurial processes and outcomes, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 14 No. 3, pp. 418-434.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, vaka analizleri, sınıf içi tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 FN Final
3 BNS BNS VZ*0.40+FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ*0.40+BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenciler sosyal girişimciliğe ilişkin anahtar kavram ve yaklaşımları öğrenecek.
2. Öğrenciler sosyal girişimciliğin turizm alanında kullanımını ve yansımalarını tartışacaklardır.
3. Öğrenciler sosyal girişimciliğe ilişkin bilgilerini vize ve final sınavları ile aktaracaklardır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Öğrencilerin okuma listesine gereken önemi vermesi gerekmektedir.
4. Öğrencilerin her hafta bir parçadan oluşan gerekli okumayı yapması beklenmektedir.
5. Ders içi tartışmalara dahil olmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gamze.ozogul@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı / 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Örnek olay çalışması 3 1 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1
ÖK.25
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.555555