DERS ADI

: YÖNETİM BİLİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UQM 2001 YÖNETİM BİLİMİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme (İngilizce) ((UOLP-New York Eyalet Üniversitesi (Suny Albany))

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜZİN ÖZDAĞOĞLU

Dersi Alan Birimler

İşletme (İngilizce) ((UOLP-New York Eyalet Üniversitesi (Suny Albany))

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere işletmelere yönelik eniyileme problemlerin çözümü için doğrusal programlama ve yönetim bilimi araçlarını sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşletme verilerini analiz etmede kullanılan temel matematiksel modeller, doğrusal programlama kavramlar ve teknikler konusunda bilgi sahibi olmak.
2   İşletme eniyileme kararlarını verebilmek için doğrusal programlamanın temel araçlarını kullanabilmek.
3   Gerçek işletme eniyileme problemleri karşısında eleştirel düşünme ve bağımsız problem çözme becerilerini kullanmak.
4   Analiz yapmak ve sunumları desteklemek için elektronik tablolama aracını ve/veya bir çözücü paket programını kullanabilmek.
5   Temel bir optimizasyon yönteminin sonuçlarını net bir şekilde aktarabilmek ve yönetsel etkilerini açıklayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Temel Kavramlar ve Model Kurma Vaka analizi için grup seçimine başlanması Ders İçeriği: (Temel Eniyileme Kavramları, Model Türleri, Matematiksel Model Türleri, Matematiksel Model Kurma)
2 Doğrusal Programlamaya Giriş Ders İçeriği: (Doğrusal Programlama Modelleri, Varsayımları, Grafiksel Çözümleme, Analitik Olarak Duyarlılık Analizi, Özel Durumlar) Vaka çalışmalarının gruplara atanması
3 Doğrusal Programlama İşletme Uygulamaları Ders içeriği: (Yatırım ve Portföy Problemleri, Zaman Çizelgeleme, Diyet Problemleri, Atama ve Ürün Karışımı Problemleri)
4 Doğrusal Programlama İşletme Uygulamaları (Yatırım ve Portföy Problemleri,pazarlama problemleri)
5 Simplex Yöntemi Ders içeriği: (Kanonik Form, Temel ve Temel Olmayan Değişkenler, Aylak ve Yapay Değişkenler, Simplex Tablo, Anahtar Satır, Sütun ve Değer, Matris Sıra Eliminasyonu, Optimum Tablo, Alternatif Çözüm, Dejenerasyon, Çözümsüzlük ve Sınırsızlık, Enküçükleme Problemleri)
6 Duyarlılık Analizleri Ders içeriği: (Dualite, Primal-Dual İlişkisi, Dualitenin Ekonomik Yorumu, Enbüyükleme ve Enküçükleme Probleminin Karşılıklı Dönüşümleri, Duyarlılık Analizleri, Optimum Simplex Tablonun Değerlendirilmesi, Gölge Fiyat, Azaltılmış Maliyet, Sağ Taraf Kısıtlarının Değişimi, Amaç Fonksiyon Katsayılarının Değişimi, %100 Kuralı) Bilgisayar Laboratuvar Uygulamaları (Excel Çözücüsünün Tanıtımı)
7 Duyarlılık Analizleri
8 Minimizasyon Problemlerinin Çözümü :
9 Maksimizasyon Problemlerinin Çözümü
10 Tamsayılı Problemlerin Çözümü Ders içeriği: (Tamsayılı Programlama Türleri, Grafiksel Gösterim, Gomory Kesme Diüzlemi Yöntemi, Dal-Sınır Algoritması, Enümerasyon Yöntemi)
11 Ulaştırma ve Atama Problemleri Ders içeriği: (ULAŞTIRMA: Ulaştırma Problemlerinin Açıklanması ve Modellenmesi, Dengeli ve Dengesiz Modeller, Doğrusal Programlama Modeli, Kuzey Batı Köşesi Yöntemi, En Küçük Maliyet Yöntemi, VAM, Atlama Taşı ve MODI Yöntemleri, ATAMA: Atam Problemlerinin Modellenmesi, Dengeli ve Dengesiz Durumlar, Doğrusal Programlama Modellemesi, Macar Algoritması ve Enbüyükleme Problemleri)
12 Ulaştırma ve Atama Problemleri
13 Ağ Modelleri
14 Ağ Modelleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:
Introduction to Management Science, Hillier and Hillier, 2010, Pearson Education.
İşletme Problemleri için Optimizasyon -Adım Adım Uygulama Örnekleriyle, Sabri ERDEM, Makina Mühendisleri Odası Yayınları, 2010
Introduction to Operations Research, by Hillier & Hillier, Lieberman, McGraw-Hill 2000 and later
Introduction to Management Science 7th Ed. By Bernard W. Taylor III, Pearson Education
Operations Research an Introduction, 9th Edition by Hamdy A. TAHA
Sayısal Yöntemler: Yönetsel Yaklaşım by Ş. GÜMÜŞOĞLU, H. TÜTEK, 2008-2010, Beta Yayıncılık

2. Ders Sunumları (yardımcı ders materyali olarak):
Ders kitabının tamamlayıcı materyali.

3. Yazılımlar (bölümlerin ihtiyaçlarına göre değişebilir):
Çözücü eklentisi ile Elektronik Tablolama yazılımı.
Lindo / Lingo (Opsiyonel)

4. Hesap makinesi:
Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler

Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel optimizasyon kavramların ve tekniklerin aktarımına yöneliktir. Yoğun bir matematikten ziyade işletme uygulamaları üzerinde durulacaktır.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları

Gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Bilgisayar Uygulamaları

Laboratuar uygulamalarında, eniyileme modelleri kurabilmek amacıyla bir çözücü içeren elektronik tablolama ve/veya bir çözücü paket programı tanıtılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, optimizasyon problemleriyle ilişkilendirilen sınıf içindeki uygulamalar ve kitap kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV
3 OLY OLAY İNCELEME
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYILSONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 + OLY * 0.20 + YYS * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BUTBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.30 + ODV * 0.20 + OLY * 0.20 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Sınavlar

Dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecektir.

Ara Sınav (%30)

Final Sınavı (%30)

Sınavlar, gerçek işletme problemlerine uygun optimizasyon yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen sorular, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.

2. Ev Ödevleri ve Katılım

Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir.

Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için çözücü eklentili bir elektronik tablolama aracı ve/veya bir çözücü paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini temel eniyileme kavramları ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.


3. Vaka Analizi

Vaka çalışmaları öğrencilerin gerçek durumlara yönelik analiz ve model kurma becerilerini gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vaka analizi için üç kişilik gruplar oluşturulmalıdır. Grup büyüklüğünden her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her gruba atanacaktır. Konular, üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin, devletin ya da kar amacı gütmeyen bir kuruluşun yönetiminde karşılaşılan problemler için bir eniyileme probleminin analizine yönelik olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlarda her bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Öğrencilerin genel başarı durumlarına ve öğretim üyesinin inisiyatifine bağlı olarak, notların dönüşümünde çan-eğrisi hesaplamaları kullanılabilir. Bu durumda, öğrencinin çan eğrisi hesaplamalarına katılabilmeleri için final sınavından en az 10 puan almaları gerekmektedir. Eğer bir sınav sorusu yanıtsız bırakılmışsa o sorunun değeri sınav sonucundan çıkarılacaktır. Yalnızca yanıt verilmişse (bu yanıta nasıl ulaşıldığını gösteren hesaplamalar yoksa) soru değerinin %25 i ile puanlandırılacaktır.

2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.

4. Vaka analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Grubun her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer grup üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formu temin edilecektir.

5. Vaka raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.
5. Öğrencilerin bu ders için kendi hesap makinelerinin olması gerekmektedir. Sınavlar sırasında hesap makinesi değişimine izin verilmeyecektir. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

guzin.kavrukkoca@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Ödev Hazırlama 3 10 30
Sunum Hazırlama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 3 24
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.111215222
ÖK.21314142
ÖK.31144414323
ÖK.41142514522
ÖK.51153413453