DERS ADI

: Ortaçağ'da İslam'ın Yayılışı Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6108 Ortaçağ'da İslam'ın Yayılışı Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 11

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SEYHUN ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

610 yılında Mekke'de doğan İslam'ın 23 yılda Arabistan'a yayılma başarısı doğru kavramak. Dört Halife ve Emeviler devrinde İslam'ın yayılışının sebeplerini ve sonuçlarını öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'ın doğup geliştiği Arabistan'ı yakından tanır.
2   İslam'ın Arabistan'a yayılışının sebeplerini kavrar
3   Sâsânî İmparatorluğu hâkimiyetindeki yerlere ve Orta Asya ya İslam ın yayılışının sebeplerini öğrenir.
4   Sâsânî İmparatorluğu hâkimiyetindeki yerlere ve Orta Asya ya İslam ın yayılışının sonuçlarını öğrenir.
5   İslam Tarihinin yayılışının dinamiklerini kavrar ve ortaçağ tarihinde Müslümanların etkisini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İran Coğrafyasında İslam'ın Yayılışı,
2 Orta Asya'da İslam'ın Yayılışı,
3 Hz. Muhammed Döneminde İran'la İlişkiler, Raşit Halifeler
4 Raşit Halifeler Döneminde İran'la İlişkiler
5 İslam'ın İran topraklarına Yayılışı ve Sâsânî İmparatorluğunun Çöküşü
6 Müslümanların Türklerle Karşılaşması ve Orta Asya'ya İslam'ın Yayılışı
7 Raşit Halifeler Döneminde Maverünnehir'e Yapılan İslam Akınları
8 ARA SINAV
9 Fetihlerin Sebepleri
10 Kuzey Afrika'nın Fethi
11 Emeviler Devrinde Horasan Bölgesinde İslam'ın Yayılışı
12 Emeviler Devrinde Maveraünnehir Bölgesinde İslam'ın Yayılışı
13 Kutaybe b. Müslim'ın Orta Asya Harekatı
14 İspanya'nın fethi
15 Genel Değerlendirme
16 FİNAL

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Taberi, Tarihü'll-Ümemi ve'l-Müluk
El-Belazurı, Ensabü'l-Eşraf ve Fütuhü'l-Büldan
İbnü'l Esir, el-Kamil fi't-Tarih
A. Aktan, İslam Tarihi, Ankara, 2017.
İbn Hişam, Hz. Peygamber'in hayatı, İstanbul, 2021.
A. Özaydın, F. Başar, İslam Tarihi, İstanbul, 1994.
A. Akbulut, Sahabeler Dönemi İktidar Kavgası, İstanbul, 2019.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav,ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %70 devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

seyhun.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı günleri: 15:00-16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 3 48
Vize Sınavı 1 10 10
Final Sınavı 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 15 210
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 284

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.13
ÖK.245
ÖK.34
ÖK.45
ÖK.53