DERS ADI

: Türkiye AB ilişkileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6084 Türkiye AB ilişkileri SEÇMELİ 3 0 0 11

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MELİH TINAL

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Dünyanın en önemli ekonomik ve siyasi bütünleşmesi olarak görülen AB ile Türkiye nin ilişkileri, bir yandan AB'nin hedefleri ve gelişimi, diğer yandan da Türkiye'nin jeo-stratejik konumu, amaçları çerçevesinde ve tarihsel süreç içinde değerlendirilmelidir. Bu nedenle AB-Türkiye ilişkilerinde önemli olarak görülen tarihlerin, antlaşmaların, zirvelerin ve politikaların Türkiye açısından önem arz eden ve Türkiye'nin geleceğini etkileyen önemli kararların ele alınıp tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi dersin ana amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Avrupa Birliğinin gelişimi hakkında bilgiye sahip olması
2   Avrupa Birliği ile ilgili başlıca kavramları, olguları öğrenmesi
3   Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel gelişimini tanımlayabilmesi
4   Türkiye-AB ilişkileri çerçevesinde siyasal, ekonomik ve sosyal değişimi yorumlayabilmesi
5   Jeo-stratejik konumu, amaçları çerçevesinde ve tarihsel süreç içinde Türkiye'nin AB için yeri ve önemini değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Dış Politikasının Temelleri ve Avrupa
2 Türkiye AB İlişkilerine Giriş, temel kavramlar
3 Avrupa Ekonomik Topluluğu dan Avrupa Topluluğu na
4 Avrupa Topluluğu dan Avrupa Birliği ne
5 Avrupa Birliği ve Siyasal Sistem İşleyişi
6 Küreselleşme AB ve Türkiye
7 Türkiye-AB İlişkilerinin Başlaması ve Gelişimi
8 Ara sınavı
9 Avrupa Birliği nin Genişleme Süreci ve Türkiye
10 Gümrük Birliği ve Türkiye
11 AB Tarım Politikaları ve Türkiye
12 AB Ticaret Politikaları ve Türkiye
13 AB Ortak ve Dış Güvenlik Politikası ve Türkiye
14 Türkiye-AB İlişkilerinin Geleceği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erol Çelik, Türkiye-AB İlişkileri Bibliyografyası, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müd. Yay., Ankara, 2001.
Günümüzde Türk Dış Politikası, Boğaziçi Üniv. Yay., İstanbul, 2002.
İsmail Soysal, Türk Dış Politikası İncelemeleri İçin Kılavuz 1919-1993, Eren yay., İstanbul, 1993.
İsmail Soysal, Türkiye nin Siyasal Andlaşmaları, TTK yay., Ankara, 1989.
İsmail Soysal, Türkiye nin Uluslararası Siyasal Bağıtları, TTK yay., Ankara, 1991.
Kamuran Rençber, Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri, Bursa: Aktüel Yayınları, Kasım 2004.
Merdanoğlu, Hüsnü, Kemalizm ile AB nin Çelişkisi, Yeniden Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Yayınları, Antalya, 2006
Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Siyasal Kitabevi, Ankara, 1996.
Oral Sander, Türkiye nin Dış Politikası, İmge, Ankara, 1998.
Rıdvan Karluk, AB ve Türkiye, Beta Yayınları, 2007.
Richard T. Griffiths and Durmuş Özdemir (eds.), Turkey and the EU Enlargement Process of Incorporation, İstanbul: İstanbul Bilgi University Press, December 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu ile ilgili temel literatürün incelenmesi ve derslerde konunun tartışılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1-Vize sınavı ile öğrencinin; Avrupa Birliğinin gelişimi, Avrupa Birliği ile ilgili başlıca kavramları, olguları ve Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgileri sınanır.
2-Yılsonu sınavı ile öğrencinin; Türkiye-AB ilişkileri çerçevesinde siyasal, ekonomik ve sosyal değişimi, Jeo-stratejik konumu, amaçları çerçevesinde ve tarihsel süreç içinde Türkiye'nin AB için yeri ve önemini üzerine bilgisi sınanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

melih.tinal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 30 30
Final Sınavı 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 276

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14
ÖK.235
ÖK.34
ÖK.45
ÖK.5