DERS ADI

: Türk Demokrasi Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5014 Türk Demokrasi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLSÜM TÜTÜNCÜ UĞURLUBAY

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türk Demokrasi Tarihi'nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi vermek ve Osmanlı Devleti'nden devralınan siyasal ve demokratik mirasın öğrenci tarafından kavranmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Demokrasi Tarihi'nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması
2   Osmanlı Devleti'nden devralınan siyasal ve demokratik mirasın kavraması
3   Türkiye'nin demokratikleşme sürecini, Batı'nın demokratikleşme süreciyle kıyaslayarak
4   Osmanlı ve Cumhuriyet'in demokratikleşme sürecindeki kırılma noktalarını analiz etmesi
5   Cumhuriyet döneminde demokrasinin yaşadığı sorunların nedenlerini analiz etmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Demokrasi kavramı, tarihsel kökenleri I
2 2. II. Meşrutiyet ve Osmanlı Mirası
3 3. Birinci Meclis, TpCF ve SCF denemeleri, Tek parti döneminde seçimler, bağımsız milletvekilliği, Müstakil Grup
4 4. Birinci ve İkinci Dünya Savaşı arasındaki dönemde dünyada demokrasi
5 5. Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti dönemi
6 6. Türkiye'de askeri darbeler I
7 7. Türkiye'de Askeri Darbeler II
8 8. Ara Sınav
9 9. Türkiye'de anayasalar
10 10. Türkiye'de Popülist Politikalar
11 11. 1960-1980 arası Türkiye'de siyasal ve sosyal gelişmeler
12 12. 1980-2004 arası Türkiye'de Siyasal ve Sosyal Gelişmeler
13 13. Türk demokrasisinin sorunları ve imkanları I
14 14. Türk demokrasisinin sorunları ve imkanları II
15 15. Genel değerlendirme
16 16. Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yay., İstanbul, 1996.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yay., c. 1-15.
Niyazi Berkes, Siyasi Partiler, Yurt ve Dünya yay., İstanbul, 1946.
Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990.
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi, 1839-1950, İmge yay., Ankara, 1995.
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi, 1950-1995, İmge yay., Ankara, 1996.
Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
Frederick W. Frey, The Turkish Political Elite, The MIT Pres, Cambridge, 1965.
Alpay Kabacalı, Türkiye'de Gençlik Hareketleri, Altın Kitaplar yay., İstanbul, 1992.
Nihal Kara, Türkiye'de Çok Partili Sisteme Geçiş Kararının Nedenleri , Yapıt, sayı 8, Aralık 1984-Ocak 1985

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Seminer Ödevi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Derse 20 dk.dan fazla geç girilemez.
2. Derse katılmamış olmak geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
4. Öğrencilerin derslerde ve ödevlerde bilimsel kurallara uygun davranmaları beklenir.
5. Ders materyalleri online.deu.edu.tr adresine yüklenmektedir.
6. Öğrencilerin derslerde öğrenci kimliğine uygun davranmaları beklenir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğretim Üyesi Gülsüm Tütüncü Uğurlubay
e-posta: tutuncugulsum@gmail.com
Tel: +90 (232) 301 94 08
Oda: Öğretim Üyeleri Binası 3. Kat 313 nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 14 3 42
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Sunum Hazırlama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 3 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.144
ÖK.244
ÖK.344
ÖK.444
ÖK.544