DERS ADI

: Harezm Türkçesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3002 Harezm Türkçesi ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Harezm Türkçesinin Türk dilleri arasındaki yerini ve önemini öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Harezm dönemi hakkında tarihî bilgiler.
2   Harezm Türkçesi dönemi yazarları ve eserleri hakkında bilgi edinmek.
3   Metinlerden hareketle devrin karakteristik gramer özelliklerinin gözden geçirilmesi.
4   Harezm Türkçesi eserlerinin tıpkı basımından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, manalandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Harezm Dönemi, eserleri ve şahsiyetleri hakkında bilgi
2 Harezm Türkçesinin fonetik , morfolojik ve gramatik özellikleri.
3 Nehcü'l Feradis metin inceleme
4 Nehcü'l Feradis metin inceleme
5 Nehcü'l Feradis metin inceleme
6 Nehcü'l Feradis metin inceleme
7 Vize
8 Nehcü'l Feradis metin inceleme
9 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
10 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
11 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
12 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
13 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
14 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
15 Harezm Döneminde yazılmış çeşitli eserlerde metin incelemeleri
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
Argunşah, M., Sağol Yüksekkaya, G. (2015). Karahanlıca Harezmce Kıpçakça Dersleri.İstanbul: Kesit
HACIEMİNOĞLU, Necmettin, Harezm Türkçesi Grameri, TDK
ATA, Aysu (1998), Nehcü'l-Feradis, Uştmahlarnıng Açuk Yolı Cennetlerin Açık Yolu III Dizin-Sözlük, TDK Yay., Ankara.
ECKMANN, J. (2004), Nehcül-Feradis, Uştmahlarnıng Açuk Yolı (Cennetlerin Açık Yolu) I Metin, II Tıpkıbasım, TDK Yay., Ankara

Yardımcı Kaynaklar:
ECKMANN, J., Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Haz. Osman Fikri Sertkaya, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1996.
.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüzyüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 10 2 20
Final Sınavına Hazırlık 10 3 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.123545
ÖK.2145341
ÖK.3351524431
ÖK.42551421