DERS ADI

: Çağdaş Dilbilim Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 2036 Çağdaş Dilbilim Kuramları SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Günümüzde yapılan dilbilim çalışmalarını tanımak, bu çalışmaları Türk dili ve edebiyatı incelemelerinde kullanmak ve Türkçeyi çağdaş kuramlar ışığında incelemek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi sorgulama
2   İdeolojinin dilde nasıl yansıdığını ortaya koyabilme
3   Dil ve kimlik arasındaki bağı değerlendirme
4   Dünyadaki dil sınıflarını tipolojik açıdan ele alma
5   Edebi söylemin özelliklerini ortaya koyabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dünya dil aileleri
2 Farklı kuramcıların dil tipolojileri
3 W. von Humboldt ve dil ve düşünce ilişkisi
4 Dilde görecelilik kavramı
5 Ulusal kimlik ve ölçünlü dil
6 Biçembilim, kimlik ve edebiyat
7 Vize
8 Edebi söylemin özellikleri
9 Edebi söylemin özellikleri
10 İdeoloji nedir Edebiyatta ideolojinin kullanımı
11 Farklı ideolojik tanımlamalar
12 Söylem ve ideoloji
13 Uygulama örnekleri
14 Genel tekrar
15 Genel tekrar
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
CRYSTAL, David (2010) Cambridge Dil Ansiklopedisi, 2. Baskı, Çeviren: Kurul, Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları
ECO, Umberto (1996) Yorum ve Aşırı Yorum, Çeviren. Kemal Atakay, İstanbul: Can Yayınları.
ECO, Umberto (1998) Yanlış Okumalar, Çev. Mehmet H. Doğan, 2. Baskı, İstanbul: Can Yayınları.
GÜNAY, Doğan (2013) Söylem Çözümlemesi, İstanbul: Papatya yayıncılık.
İNCE, Özdemir (1993) Yazınsal Söylem Üzerine, İstanbul: Can Yayınları.

Yardımcı Kaynaklar:
KIRAN, Zeynel & Ayşe KIRAN (2014) Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
SUNAR, İlkay (1986) Düşün ve Toplum, Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
UZDU YILDIZ, Funda; GÜNAY, V. Doğan (2011) Yazınsal söylemin ideolojik boyutu Synérgies-Turquie, Besançon: Revue du GERFLINT, sayı: 4, [153-167].

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 5 2 10
Final Sınavına Hazırlık 5 2 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.123
ÖK.22
ÖK.3322
ÖK.44
ÖK.53