DERS ADI

: Dil ve Zihin

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 5046 Dil ve Zihin SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜLAY DİRİK

Dersi Alan Birimler

Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dilin bir doğa bilimi olarak nasıl inceleneceğini ortaya koymak ve konuşma seslerinin ve diğer dilsel yapıların insanlar nasıl edinilidiğini, zihinsel olarak nasıl sunulduğunu ve nasıl işlemlendiğini tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilin doğa bilim perspektifinden nasıl incelenebileceğini kavraması
2   Dilbilim ve bilişsel psikoloji arasındaki ilişkiyi kavraması
3   Dilin temel yapıtaşları olan sesbirim kavramını edinmesi
4   Dilin temel yapıtaşları olan biçimbirim, öbek yapı gibi
5   Dil ediniminin nasıl gerçekleştiğini açıklayabilmesi
6   Dilsel işlemlemenin aşamalarını açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Dersin amacına, işleyişine, değerlendirme ölçütlerine ilişkin bilgilendirme, İzlek üzerine tartışma
2 Dilbilim ve Bilişsel Bilimler: Dil ve Biliş arasındaki ilişki Bilişsel Dilbilgisi
3 Evrensel Dilbilgisi Evrensel dilbilgisinin temel kavramları Edim ve Edinç ayrımı
4 Dilsel Modüller: Dilin beyindeki yerleşimi Dil merkezleri
5 Dil edinimi Dil Edinim Aygıtı Özel Dil Bozuklukları
6 Sesbilim: Konuşma sesleri Konuşmanın algılanması Sesbilimsel İşlemleme
7 İşitsel-Görsel birleştirme: Görsel dil ve okuma Sözlüksel Erişim
8 Biçimbilim Dilin temel yapıtaşları biçimbirimler Biçimbilimsel İşlemleme
9 Sözdizim I: Dilbilgisel yapı
10 Sözdizim II: Sözdizimsel İşlemleme
11 Anlambilim I: Temel anlamsal ilişkiler
12 Anlambilim II: Bilişsel Anlambilim
13 Makale Sunumları
14 Makale Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

O Grady, Archibald, Aronoff, & Rees-Miller, Contemporary Linguistics: An Introduction.
Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (2007). An Introduction to Language. 8th Edition. United Kingdom: Thomson & Wadsworth.
Chomsky, N. 2002. New horizons in the study of language and mind. Cambridge: Cambridge University Press.
Chomsky, N., A. Belletti, and L. Rizzi. 2002. On nature and language. Cambridge: Cambridge University Press.
O Grady, W., J. Archibald, M. Aronoff, and J. Rees-Miller. 2005. Contemporary linguistics: An introduction. 5th ed. Boston: Bedford/St. Martin s.
Starr, M.S., & Rayner, K. (2001). Eye movements during reading: Some current controversies. Trends in Cognitive Science, 5, 156-163.
Pinker S, Ullman MT. (2002). The past and future of the past tense. Trends in Cognitive Science 11, 456-463.
Gleason, J.B. & N. B. Ratner. 1998. Psycholinguistics. Orlando: Hartcourt Brace College Publishers

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve Final sınavı

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulay.dirik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 15.00-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 2 12 24
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.55555
ÖK.6455