DERS ADI

: Sanat Eserlerinde Felsefe Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 7044 Sanat Eserlerinde Felsefe Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Felsefe Tezsiz YL (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. METİN BAL

Dersi Alan Birimler

Felsefe Tezsiz YL (İ.Ö)

Dersin Amacı

Sanat felsefesinin büyük düşünürlerinin öne sürdükleri problemleri çeşitli sanat yapıtlarının anlaşılmasında ortaya koymak ve çözümlemeye çalışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sanat yapıtlarına felsefi bir bakış açısıyla yaklaşır.
2   Sanat yapıtlarında ortaya çıkan felsefi problemleri çözümler.
3   Çözüm önerilerini tartışır ve aktarır.
4   Sanat yapıtlarının felsefe kavramlarıyla çözümlenmesi sonucu yeni felsefe problemleri ortaya koyar.
5   Sanat yapıtları hakkında ortaya konulmuş felsefi problemlere ilişkin düşünceleri temellendirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Güzel ve yüce kavramlarının kaynağının felsefi çözümlemesi
2 Beğeni yargısı ve ölçütleri
3 İmgelem ve sınırları
4 Güzel ve iyi arasındaki ilişki
5 Beğeni yargısı ve estetiğin toplumsal boyutu
6 Sanat yapıtı ve hakikat
7 Estetik ve tarihsel bakış açısı
8 Vize Sınavı
9 Sanat yapıtı olarak dünya
10 Sanata toplumsal bir rol verilebilir mi
11 Realist sanatın sonu
12 Sanat yapıtı ve biçim
13 Sanat yapıtının kaynağı
14 Tasarımlayıcı olmayan sanat
15 Genel değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aristoteles (2005) Poietika (Şiir Sanatı Üzerine) Yunanca/Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Hegel, F. Georg Wilhelm (1994) Estetetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, Cilt I, İstanbul: Payel Yayınevi.
Shiner, Larry (2004) Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi, (The Invention of Art: A Cultural History) Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Burke, Edmund (2008) Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma, Çev. Barış Gümüşbaş, Ankara: BilgeSu.
Eagleton, Terry (2012) Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi, çev. Utku Özmakas, İstanbul: İletişim Yayınları.
Adorno, Theodor, Prisms, tr. By Samuel and Shierry Weber, Cambridge: MIT Press, 1997a.
Benjamin, Walter, Illuminationen, Ausgewählte Schriften, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974.
Benjamin, Walter, Illuminations, Essays and Reflections, tr. by Harry Zohn, ed. and with an introduction by Hannah Arendt, New York: Schocken Books, 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkinlikler ayrıntılı olarak Değerleme Yöntemleri ve İşyükü Hesaplaması bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin yaptığı sunumda ve ara sınavında ÖÇ 1-3 değerlendirilecektir.
Öğrencinin hazırladığı ödevde, vize ve final sınavında ÖÇ 4-5 değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Sunumların önceden belirlenen tarihte yapılması, ödevlerin önceden belirlenen tarihlerde teslim edilmesi zorunludur.
2. Derslere %70 katılım gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Felsefe Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi,
Öğretim Üyeleri Binası, 3. Kat, Oda no: 328,Tınaztepe Yerleşkesi, PK: 35260 , İzmir Türkiye,
Tel: ++ 90 (232) 412 79 03 - Oda dahili no: 19411, Fax: ++ 90 (232) 453 90 93,
balmetin@gmail.com, metin.bal@deu.edu.tr
http://web.adu.edu.tr/user/mbal/index.html, www.metinbal.net

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.154
ÖK.2455
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.5555