DERS ADI

: Dil ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5035 Dil ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin geçmişten günümüze dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi ve toplumda dil aracılığıyla ifade edilen ve sürdürülen basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini sorgulamalarını sağlamak; dilde biçimsel, anlamsal, edimsel ve söylemsel olarak cinsiyet rollerinin nasıl kodlandığını ve kurgulandığını feminist yaklaşımları da göz önüne alarak ortaya koymaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   Dilde toplumsal cinsiyetin nasıl kurgulandığını örneklerle açıklayabilmesi
3   Yazılı ya da sözlü metinlerde açık ya da örtük basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini belirleyebilmesi
4   Toplum-dil-cinsiyet arasındaki ilişkiyi araştırıp sorgulayabilmesi
5   Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisini feminist kuramlar çerçevesinde açıklayabilmesi
6   Dil, toplumsal cinsiyet ve feminizm kuram ve yaklaşımlarının örtüşüm ve kesişim noktalarını tartışabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi
2 Cinsiyetçi Diller
3 Cinsiyete özgü dil kullanımı
4 Belirli cinsiyet gruplarınca yeğlenen dil kullanımı
5 Toplumsal cinsiyet ideolojisi: Toplumsallaşma, toplumsal bilgi, toplumsal rol, toplumsal kimlik
6 Dil ve biliş arasındaki ilişki: Bilişsel modeller; şema ve çerçeve kuramları
7 Prototipler ve basmakalıplar
8 Cinsiyeti oluşturmak: düz anlam, yan anlam; örtmece
9 Dile feminist yaklaşımlar
10 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi: Bağlamın etkisi
11 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi: Dilsel değişke
12 Dil ve toplumsal cinsiyet üzerine yapılan çalışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Coates, J. (1988). Women, Men and Language. London: Longman.
2- Eckert, P. ve Mc Connell-Ginnet, S. (2003). Language and Gender. Cambridge: CUP
3- Goddard, A. ve Patterson, L. M. (2000). Language and Gender. London: Routledge
4- Lakoff, R. (1975). Language and Woman s Place. New York: Harper and Row.
5- Litoselliti, L. ve Sanderland, J. (2002) Gender Identity and Discourse. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
6- Sunderland, J. (2006). Language and Gender. London: Rotledge.
7- Holmes, J. (2008). An Introduction to Sociolinguistics. England: Pearson.Wardhaugh, R. (1997). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Blackwell.
8- Ercan, G.S. ve Yağcıoğlu, S. (2007). Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi. Dilbilim Araştırmaları, s. 1-16. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum ve tartışma
2. Soru-Cevap
3. Haftalık okumalar
4. Ödev
5. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev ve sunumlardaki performanslar ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.
3. Örencilerin ders öncesi verilen materyalleri okuması ve sınıf tartışmalarına katılması gerekmektedir.
4. Öğrencilerin dersin hocası tarafından kendilerine verilen konularda sunum yapması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.145554554
ÖK.245554554
ÖK.345554554
ÖK.445554554
ÖK.545554554
ÖK.645554554