DERS ADI

: Psikolojik Ölçme ve Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 3009 Psikolojik Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SELVA ÜLBE AĞIRBAŞARAP

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, psikolojinin her alt alanı için gerekli olan ölçme ve değerlendirme süreçleri, psikometri ve psikolojik testlerin temel kuramsal bilgilerin ve uygulamalar ile öğrencilere bilgi ve beceri kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Psikolojide ölçme ve değerlendirme kavramlarını ve önemini kavrayabilmesi
2   Tarihsel bir perspektifle ölçme ve değerlendirme yaklaşımı tanımlayabilmesi
3   Psikolojik ölçümlerdeki psikometrik özellikleri açıklayabilmesi
4   Farklı alanlara yönelik ölçüm yöntemlerinin tanımlanabilmesi
5   Farklı alanlara yönelik ölçüm yöntemlerinin ve araçlarının sınıflandırabilmesi
6   Ölçüm yöntemlerini ve araçlarını eleştirel ve etik bir bakış açısıyla değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin ve gereklerin tanıtımı, psikolojik testlere genel bir giriş
2 Psikolojik Ölçmenin Kısa Tarihi ve Etik İlkeler
3 İstatistik Bilgilerini Tazeleme
4 Psikolojik Ölçmeye İlişkin Temel Kavramlar
5 Psikometrik Özellikler: Güvenirlik
6 Psikometrik Özellikler: Geçerlik 1
7 Psikometrik Özellikler: Geçerlik 2
8 Test geliştirme ve madde analizi
9 Ölçme ve kültür: Standardizasyon ve uyarlama
10 Zeka testleri
11 Kişilik değerlendirmeleri
12 Eğitimde ve Endüstride Psikolojik Değerlendirme
13 Çocuk Psikolojik Değerlendirme
14 Farklı alt alanlara ait Özel Psikolojik Testler
15 Psikolojik Testlerin Kullanımı & Gözden Geçirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
Erkuş,Adnan(2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara:TPD Yayınları.
Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psyhcological Testing. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Soru-Yanıt
Ödev
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Uygulama
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavlarda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 4-6: Dönem ödevi ve yarıyıl sonu sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selva.ulbe@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13.30-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 2 9 18
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1554444
ÖK.24554444
ÖK.35455
ÖK.4554445
ÖK.5444545
ÖK.65554544