DERS ADI

: Anlaşmazlık Çözümünde Arabuluculuk

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 3042 Anlaşmazlık Çözümünde Arabuluculuk SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

TÜİK istatistiklerine göre 2012 ve 2022 yılları arasında, son on yılda, 1 milyon 559 bin çift boşanmıştır. Ailelerin dağılması sonrası 1 milyon 371 bin 525 çocuk velayete verilmiştir. 2022 yılı referans alındığında 180 bin 954 çift, 2023 yılında ise 171 bin 881 çift boşanmıştır. Bu çiftlerin 2022 yılında 180 bin 592; 2023 yılında ise171 bin 213 çocuğu ise velayete verilmiştir. Boşanma sonrasında çocukların velayeti ortalama %75 anneye %25 babaya verilmiştir. Dolayısıyla boşanma sonrası çocuklar ya anneleri ile ya da babaları ile yaşamak zorunda kalmışlardır. Bu istatistikler velayet oranları göstermektedirki, tek velayet kural, ortak velayet istisna olmuştur. Türkiye de çocuklar ebeveynlerinin boşanma sonrası ya anneleri ya da babaları ile tek ebeveynli yaşamak zorunda kalmıştır. Evden ayrılan ebeveyn, çocuklarıyla ilişkilerini ziyaret bağlamında sürdürmek zorunda kalmıştır.
Ailelerin çözülmesine bağlı olarak gerçekleşen "boşanma ve ayrılma" sorunu sadece hukuki değil aynı zamanda psikolojik bir sorundur. Ailelerin dağılma sürecinde boşanmanın hem eşlerin yararına hem de çocukların yararına gerçekleşmesine katkı vermek ve ortak çocukların, ortak ebeveynlik yapılarak büyütülebilmesi için boşanmaların "arabulcuuluk" yoluyla anlaşmalı boşanma olarak gerçekleştirilmesine gereksinim vardır.
Bu bağlamda dersin amacı, psikoloji öğrencilerine bir kişiler arası anlaşmazlık çözüm tekniği olarak "arabuluculuk" tekniğini ve becerisini öğretmektir.
Dersin odağını aile içi anlaşmazlıklar ve boşanma sürecinde deneyimlenen eşler arası anlaşmazlıklar ve anlaşmazlıkların yapıcı yönetimi oluşturmaktadır. Böylece bir uygulama ve çalışma alanı olarak, psikoloji öğrencilerine aile içi anlaşmazlıkların ve boşanma sürecinde eşler arası anlaşmazlıkların yapıcı yönetimi için aile ve boşanma arabuluculuğu konusunda bilgi ve beceri kazandırılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kişiler arası anlaşmazlıklar ve aile anlaşmazlıkları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Arabuluculuğun temellerinin anlaşılması
3   Aile arabuluculuk modellerinin ve teorik temellerinin anlaşılması
4   Bir anlaşmazlık çözüm stratejisi olarak aile ve boşanma arabuluculuğunun anlaşılması
5   Aile arabuluculuk sürecinin anlaşılması
6   Arabuluculuğun kişiler arası anlaşmazlıkların çözümünde uygulanabilmesi
7   Anlaşma metni yazılabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Aile ve boşanma arabuluculuğuna giriş
2 2. Arabuluculukta kullanılan mikro beceriler
3 3. Arabuluculukta kullanılan mikro beceriler: Uygulama
4 4. Aile arabuluculuğu standartları
5 5. Çıkar temelli aile arabuluculuğu: Arabulucunun ve tarafların açılış konuşması
6 6. Çıkar temelli aile arabuluculuğu: Tarafların isteklerinin ve çıkarlarının belirlenmesi
7 7. Çıkar temelli aile arabuluculuğu: Çözüm seçeneklerinin üretilmesi ve anlaşmanın yazılması
8 8.vize
9 9. Çıkar temelli aile arabuluculuğu uygulama
10 10. Çıkar temelli aile arabuluculuğu uygulama
11 11. Dönüştürücü arabuluculuk
12 12. Anlaşmazlıkların dönüşümü olarak arabuluculuk teorisi
13 13. Dönüştürücü arabuluculuğa mikro odaklanma: Tarafları güçlendirme ve tanıma anlama
14 14.Dönüştürücü arabuluculuk uygulamaları
15 15. Dönüştürücü arabuluculuk uygulamaları
16 16. Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bush, R. A. B., ve Folger, J. P. (2005). The promise of mediation: The transformative approach to conflict (Revised edition). San Francisco: John Wiley & Sons.

2. Bush, R. A. B., ve Folger, J. P. (2010 b). Transformative mediation: Core Practice. J. P. Folger, R. A. B. Bush, ve D. J. D. Noce (Ed.), Transformative Mediation: A Sourcebook: Resources for Conflict Intervention Practitioners and Programs içinde (31-50). Dayton: Institute for the Study of Conflict Tranformation.

3. Haynes, J. M. (1994). The fundamentals of family mediation. Suny Press.

4. Irving, H. H., & Benjamin, M. (1995). Family mediation: Contemporary issues. Sage Publications.

5. Moore, C. W. (2014). The mediation process: Practical strategies for resolving conflict. John Wiley & Sons.

6. Parkinson, L., & Robinson, N. (2011). Family mediation: Appropriate dispute resolution in a new family justice system. Bristol: Family Law.

7. Roberts, M. (2016). Mediation in family disputes: principles of practice. Routledge.







Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, vaka çalışmaları, problem çözme, arabuluculuk uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final
Bütünleme

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3-5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 4 5 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15554
ÖK.2554
ÖK.3554
ÖK.454544
ÖK.554544
ÖK.6555
ÖK.7555444