DERS ADI

: İletişim Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 4146 İletişim Kuramları SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Felsefe

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. GAMZE ERDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe

Dersin Amacı

İletişim Kuramları dersi, iletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktadır. Bu doğrultuda derste, değerlendirilen kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamın belirginleştirilmesine çalışılmaktadır. Bu sayede ders, iletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modellerin sunduğu açılım ve kısıtlamalar hakkında öğrencilere bilgi sunmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1) İletişim , medya , kitle iletişim araçları , iletişim kuramları , iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarının değerlendirilmesi ve İletişim kuramlarına ilişkin dönemleştirme ve sınıflandırmalar yapar.
2   2) Kitle iletişim araçlarına yönelik yapılmış araştırmalar konusunda bilgi edinir.
3   3) Ana akım iletişim kuramlarının temel savlarını ve temsilcilerini ayırt eder.
4   4) Eleştirel kuramların temel savlarını ve temsilcilerini ayurt eder.
5   5) Eleştirel farkındalık kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 Ana akım kuramlara ve eleştirel kuramlara genel bir bakış
3 Kitle kavramının ortaya çıkışı ve kitle toplumu eleştirisi
4 Chicago Okulu ve pragmatizm
5 Sembolik etkileşimcilik, Howard Becker ve Erving Goffman
6 Walter Lippman ve kamuoyu,Harold Lasswell ve propaganda
7 Payne fund çalışmaları ve sınırlı etkiler paradigması
8 Arasınav
9 İki aşamalı akış kuramı, kullanımlar ve doyumlar kuramı
10 Gündem belirleme kuramı, çerçeveleem kuramı, bağımlılık kuramı
11 Suskunluk sarmalı kuramı ve George Gerbner'in kültürleme kuramı
12 Eşik bekçiliği modeli, Festinger'in bilişsel uyumsuzluk kuramı
13 İngiliz kültürel çalışmaları
14 İletişimin ekonomi politiği
15 İletişim, teknoloji ve toplumsal dönüşüm
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Şermin Tekinalp, Ruhdan Uzun, İletişim Araştırma ve Kuramları, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2006.
2. Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi,Çev: Halime Yücel, İletişim Yayınları,İstanbul,2011.
3. Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları, İletişim Yayınları,İstanbul, 2018.
4. D.Beybin Kejanlıoğlu, İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2005
5. Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yyaınları, Ankara, 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, soru cevap, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavlarının değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin %70' ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr.Gör.Dr.Gamze ERDOĞAN
gamze.erdogan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders günleri 16:30-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 110

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15355435
ÖK.2455
ÖK.354545
ÖK.4555
ÖK.55345443