DERS ADI

: TÜRK SANATI TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKS 3009 TÜRK SANATI TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Rekreasyon

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İPEK AYDIN

Dersi Alan Birimler

Rekreasyon

Dersin Amacı

Geleneksel Türk süsleme sanatlarında yer alan dönemlerin Selçuklu dönemi(geometri) Klasik dönmelerde kullanılan motif ve kompozisyonların Ahşap, Çini, Taş(mezar taşı) alçı, kumaş, maden gibi malzemeler üzerindeki kullanımı ve bu motiflerin eskiz kağıt üzerinde çizim tekniklerinin öğrenilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk sanatlarında farklı dönemlerde (Selçuklu,Klasik, Barok-rokoko, ampir) kullanılan motiflerin çizim tekniklerinin öğrenilmesi
2   Geleneksel Türk sanatlarında kullanılan motiflerin kompozisyon içinde kullanımı
3   Geleneksel Türk motiflerinin farklı disiplinlerle bağlantısının kurulması
4   Geleneksel Türk motiflerini yaptığı özgün tasarımlarında kullanabilmesi
5   Uzmanlık alanı ile ilgili elde ettiği bilgileri sunabilme yetkinliğine sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dönemlerine göre Türk motiflerinin tanımlanması
2 Selçuklu dönemi motifler(Geometri)
3 Çok eksenlilerin, Geçmelerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(Eskiz kağıt üzerinde)
4 Yıldızların ,rozetlerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(Eskiz kağıt üzerinde)
5 Madalyonların çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde)
6 Madalyon, rozet, yıldız vb. motiflerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımına devam (eskiz kağıt üzerinde
7 Klasik Dönem Türk Motifleri(Penç, Hatayi, goncagül, yaprak vb) (eskiz kağıt üzerinde)
8 Klasik Dönem Türk Motifleri(Penç, Hatayi, goncagül, yaprak vb) (eskiz kağıt üzerinde)
9 Klasik Dönem Türk motiflerinin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde
10 Klasik Dönem Türk motiflerinin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde)
11 Motiflerin özgün tasarımda kullanılması
12 Özgün tasarımların tamamlanması
13 Özgün tasarımların tamamlanması.
14 Özgün tasarımların tamamlanması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her öğrenci Türk motifleri üzerinde analiz yaparak seçilmiş olan bir motif veya motif gurubu ile kağıt üzerinde simetri veya asimetri kompozisyon oluşturmak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse zamanında ve uygun kıyafetle katılım gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Necat Hepkon Spor Bilimleri Fakültesi
İzmir Caddesi, Çolak İbrahim Bey Mah. 91/3 Sok. No:2 Seferihisar/İzmir
Tel: + 90 (232) 743 10 01
Mail:

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Haftaiçi: 09.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 70

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1334
ÖK.2334
ÖK.3334
ÖK.4334
ÖK.5334