DERS ADI

: Kur'an'Mübhem Müşkil Sorunu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5123 Kur'an'Mübhem Müşkil Sorunu SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kur an yapısı gereği açıklanmaya ihtiyacı olan kutsal bir metin olup sözlü bir kültürden yazıya aktarılmıştır. Her metinde olduğu gibi Kur an da da hitap esnasında açıklanmaya ihtiyaç duyulan isimler, mekânlar ve kavramlar bulunmaktadır. Ayrıca ayetler arasında tezat, çelişki vehmini verebilecek olan cümleler, ifadeler bulunmaktadır. Tefsir alanında uzlaşmak isteyen birinin bu kavramların bilimsel açıklamasını ve mantığını mesleği gereği öğrenmesi gerekir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam toplumunun tefsire olan ihtiyacını anlatmak,
2   Mübhem ve müşkil kavramların açıklamasını, sebeplerini, gerekçelerini kavratmak,
3   Tefsir yöntemlerinde yer alan benzer kavramlar arasında bağlantılar kurmak,
4   Tefsir literatüründe farklı anlam ve yorumların oluşmasının gerekçelerini kavratmak,
5   : Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarihi mekân, zaman ve coğrafya şartlarının farkını hissettirmek,
6   Tarihsel süreçte tefsir türlerinin ortaya çıkışını ve ayrışmasının gerekçelerini anlatmak ve kavratmaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konuya giriş
2 Mübhemin tanımı,
3 Mübhemin Kur an da bulunmasının sebebi
4 Mübhemin çeşitleri,
5 Mübhemin açıklanması
6 Mübhemin açıklayan rivayetlerin eleştirisi,
7 Konu hakkında yazılmış eserler ve yazarları
8 Müşkilin tanımı
9 Kur an da müşkilin varlığı,
10 Müşkilin sebepleri,
11 İşkali giderme yolları,
12 Müşkil konusunda yazılan eserler,
13 Ödevlerin değerlendirilmesi,
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

KAYNAKLAR:
1-Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İstanbul,1997,
2-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara, 1988,
4-ez-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-II, Kahire, 1976;
5- Ahmed Ferid, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, Beyrut, 2003-1424.
6-İbnu Kuteybe, Te vilü Müşki l-Kur an, (Tah.: S. Ahmed Sakr) Beyrut,1981;
7-Mekki b. Ebi Talib, Müşkilatü l-Kur an, , ;
8-Muhammed Abduh, Müşkilatü l-Kur ani l-Kerim, Beyrut, ;
9-Cerrahoğlu, İsmail; Tefsir Tarihi, I-II; Ankara, 1988.
10-Es-Suyuti, Tabakâtu l-Müfessirin, Mektebetü Vehbe, Kahire, 1396.
11-Et-Tüsterî, Tefsiru t-Tüsterî, Muhammed Bâsıl `Uyûnü s-Sûd, Beyrut, 2007.
12 Koç, Mehmet Akif; İsnad verileri çerçevesinde erken dönem tefsir faaliyetleri: İbn Ebi Hatim (ö. 327/939) tefsiri örneğinde bir literatür incelemesi, Kitabiyât, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru, cevap ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl İçi / Sonu Çalışmaları

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Günleri ve Saatleri: Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.55
ÖK.65