DERS ADI

: Biyobankalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MOT 6043 Biyobankalar SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Moleküler Tıp Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HİLAL KOÇDOR

Dersi Alan Birimler

Moleküler Tıp Doktora
Moleküler Tıp Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı


Biyobankalar,  günümüzde sağlık bilimleri açısından güncel ve önemli alt yapı taşlarıdır.
Bu ders kapsamında, biyobankalamanın önemi, biyobanka bileşenlerinin tanınır hale gelmesi amaçlanmaktadır.
Biyobankalar; basit biyolojik örnek depolarından, karmaşık ve dinamik birimlere dönüşmüşlerdir.
Biyobankalarda farklı alanlarda çalışan birçok araştırmacıyla sağlık uzmanı; biyolojik örneklerin eldesi ve ilgili verilerin toplanması için işbirliği yapmaktadır.
Biyobankalar profesyonel yapılanmalardır. İş akışları, katı kurallarla  organize edilmektedir.  
Bu ders kapsamında yüksek kalitede tıbbi kayıt sistemlerinin oluşturulması, büyük veri tabanlarının biri birine bağlanması ve biyobankalama sürecinde karşılaşılabilecek etik sorunlar konusunda gerekli düzenlemelerin, öğrenciler tarafından farkındalıklarının artırılması sağlanacaktır.
Biyobankalar, yasal düzenlemelerle idare edilirler. 
Bu derste Biyobankalamada anılan yasal ve etik düzenlemelerin yanısıra karşılaşılan zorlukların tartışılması da hedefler arasındadır.  

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyolojik örneklerin saklanması konusunda temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve edindiği bilgiyi kullanabilme.
2   Biyobankalar ile ilgili çalışmalarda yararlanacağı tekniklere ilişkin bilgilere sahip olabilme
3   Bilgiyi eleştirel şekilde analiz edebilme
4   Biyobankalar alanındaki araştırmaları değerlendirip yorum getirebilme
5   Biyobankalama ile ilgili veri tabanlarına ulaşabilme ve edindiği bilgiyi kullanabilme
6   Biyobankalama konusunda etik düzenlemeler sistematiğini anlayabilme, süreci takip edebilme
7   Temel Laboratuvar Tekniklerini Uygulama becerilerine sahip olabilme
8   Biyobankalamalar konusunda uygulanan uluslararası yasal düzenlemelerle ilgili gelişmeleri güncel olarak takip edebilme becerisini edinme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 * Biyobanka kavramının tanıtılması,
2 * Biyobankalama konusunda uluslararası yasal ve etik düzenlemelerin güncel olarak tartışılması,
3 * Biyobankaların işleyiş  ve yönetim yapılanmaları, ekipmanları, * Biyobankacılıkta  biyolojik örneklerin eldesi, işlenmesi ve saklanması, bankalanma esasları, veri tabanı yönetim sistemleri,
4 * Biyobankacılıkta örneklere erişim, iş akış kuralları,
5 * Doku, organ bankaları, hücre bankaları, DNA bankaları, * Hastalığa özel biyobankalar, ticari biyobankalar, toplumsal genetik veri sağlayan biyobankalar, adli amaçlı biyobankalar,
6 * Patolojik örneklerin saklanması, bankalanması, benzer pratik uygulamalarının yerinde gözlenmesi,
7 * Kan bankacılığı ve uygulamalarının yerinde izlenmesi,
8 * Kemik iliği biyobankacılığı * Kordon kanı bankacılığı
9 * Kök Hücre biyobankacılığı, * Bir biyobanka kurulum ve işletimi simülasyonu hazırlığı,
10 * Proje sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* Hewitt R, Watson P (October 2013). "Defining biobank". Biopreservation and Biobanking. 11 (5): 309 15. doi:10.1089/bio.2013.0042. PMID 24835262.
*Cambon-Thomsen A, Rial-Sebbag E, Knoppers BM (August 2007). "Trends in ethical and legal frameworks for the use of human biobanks". The European Respiratory Journal. 30 (2): 373 82. doi:10.1183/09031936.00165006. PMID 17666560. S2CID 15217640.
*Hewitt RE (January 2011). "Biobanking: the foundation of personalized medicine". Current Opinion in Oncology. 23 (1): 112 9. doi:10.1097/CCO.0b013e32834161b8. PMID 21076300. S2CID 205547716.
*Paskal W, Paskal AM, D bski T, Gryziak M, Jaworowski J (October 2018). "Aspects of Modern Biobank Activity - Comprehensive Review". Pathology & Oncology Research. 24 (4): 771 785. doi:10.1007/s12253-018-0418-4. PMC 6132819. PMID 29728978.
*Riegman PH, Morente MM, Betsou F, de Blasio P, Geary P, et al. (Marble Arch International Working Group on Biobanking for Biomedical Research) (October 2008). "Biobanking for better healthcare". Molecular Oncology. 2 (3): 213 22. doi:10.1016/j.molonc.2008.07.004. PMC 5527804. PMID 19383342
* Gottweis H, Petersen AR (20 June 2008). Biobanks: governance in comparative perspective. Taylor & Francis. p. 92. ISBN 978-0-415-42737-1. Retrieved 1 February 2012
* Jan-Eric Litton, Biobank Informatics: Connecting Genotypes and Phenotypes Methods in Biobanking p.343-361
*http://www.cryolab.com/reasons.shtml
* Labant MA (Jan 15, 2012). "Biobank Diversity Facilitates Drug & Diagnostic Development". Genetic Engineering & Biotechnology News. 32 (2): 42,44. doi:10.1089/gen.32.2.21. ISSN 1935-472X. Retrieved 1 February 2012
*TCK Madde 90: İnsan üzerinde deney (Article 90: Human trials on the Turkish Penal Code)
*Organ ve doku nakli hizmetleri yönetmeliği (Organ and tissue transplantation sevices regulation)
*TC. Sağlık Bakanlığı AÇS ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Üremeye yardımcı Tedavi Merkezleri Yönetmeliği. (Turkish Ministry of Health, assited reproductive medicine regulation)
*TC. Sağlık Bakanlığı, Kordon kanı bankacılığı yönetmeliği (Turkish Ministry of Health, cord blood banking regulation)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri



Ders, kuramsal olmasına rağmen, olgu tartışmaları şeklinde hazırlanıp sunulacak ve bu etkinlikler, iç içe, biribiri ile örülmüş hem öğrenci hem de eğiticilerle birlikte olarak ele alınacaktır.
Ders, interaktif yöntemlerle işlenecektir.
Öğrencilerin, verilen kaynaklardan ve yönlendirmelerden yararlanarak derse önceden hazırlanmış olarak gelmeleri beklenmektedir.
Yöntemler: interaktif sunumlar, grup çalışmaları, grup tartışmaları, öğrenci sunumları, örnek uygulamaların yerlerinde, canlı ziyaretleri şeklindedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PO Performans/Ödev
2 BNS Başarı PO


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersler etkileşimli bir şekilde teorik temelleri ve yapılandırılmış vaka çalışmaları ile ele alınacaktır. Öğrencilerin ders öncesinde ders koordinatörleri tarafından verilen ders notlarını okumaları beklenmektedir
Yöntemler: Etkileşimli sunumlar, grup tartışmaları, öğrenci sunumları ve hazırlanmış proje sunumları.

Değerlendirme Kriteri



Dersler etkileşimli bir şekilde teorik temelleri ve yapılandırılmış çalışmalar ile ele alınacaktır.
İnteraktif çalışma esasına göre dersin verimliliği: mevcut bilgilerin üzerine derste yapılandırma olduğu için öğrencinin derse enerjik, motive ve teorik bilgiyle hazırlanmış gelmesi beklenir.
Öğrencilerin ders öncesinde ders koordinatörleri tarafından önerilen konu ve detaylarını hazırlayarak gelmeleri beklenmektedir.
Yöntemler: Etkileşimli sunumlar, grup tartışmaları, öğrenci sunumları ve hazırlanmış proje sunumları.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar



Derslerden önce öğrenciler konu ile ilgili alt yapı hakkında bilgi sahibi olmak için hazırlık yapmalıdır.

Doktora dersleri konuyla ilgili üst bilgi düzeyinin tartışılmasının gerekli olduğu alanlardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri




Ders Koordinatörü:
Prof. Dr. Hilal KOÇDOR

DEÜ.Onkoloji Enstitüsü
Temel Onkoloji AD.
hilal.kocdor@deu.edu.tr
h.kocdor@gmail.com

0 232 4125803

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri




Hafta içi her gün;
Saat 13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 30 1 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 2 30
Ödev Hazırlama 5 5 25
Sunum Hazırlama 5 4 20
Proje Hazırlama 1 45 45
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.65555
ÖK.75
ÖK.8