DERS ADI

: Türk Tezhip Sanatı Tarihi ve Ekolleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3107 Türk Tezhip Sanatı Tarihi ve Ekolleri SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Tekstil Tasarımı
Sahne Tasarımı
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Aksesuar Tasarımı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Tekstil ve Moda Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı


Bu dersin Amacı; Türk tezhip sanatının tanımı yapılarak, yüzyıllara göre tarihsel gelişimi ele alınacaktır. 9.yy Uygurlarla başlayan süsleme sanatı karahanlılar, Gazneneliler, Büyük selçuklular, Anadolu Selçuklular ve Osmanlı dönemi olmak üzere tarisel gelişimi üzerinde durulacaktır. Ayrıca İslam çoğrafyasında yüzyıllara göre yazma eser tezyinatı hakkında bilgi verilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Türk Tezhip sanatının tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olması
2   2 Türk Tezhip sanatının yüzyıllara göre gösterdiği dönem özelliklerinin ve üsllupların birbirine olan etkisinin irdelenmesi
3   Türk Tezhip sanatının yüzyıllara göre var olan eserlerin analiz edilmesi.
4   TürkTezhip sanatının etkin rol oynamış sanatçılar ve üsluplarının belirlenmesi
5   Türk Tezhip sanatının oluşumunda etken olan İslam coğrafyasındaki ekoller

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 8-10. yüzyıllar arasında tezhip sanatı (Geç Emevi ve Erken Abbasi dönemi)
2 11-12. Yüzyıl Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçukları tezhip sanatı
3 11-13.Yüzyıl Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu tezhip sanatı
4 14-15yy Yüzyıl Beylikler Dönemi Tezhip sanatı ve örnekleri
5 16. Yüzyıl Osmanlı Sanatı ve Sanatçıları
6 İlhanlı ve Memlük Dönemi Tezhip sanatı
7 İlhanlı ve Memlük Dönemi Tezhip sanatı ve Sanatçıları
8 Timur Dönemi Tezhip Sanatı ve Sanatçıları
9 Karakoyunlu ve Akkoyunlu Tezhip Sanatı ve Sanatçıları
10 Safevi Dönemi Tezhip Sanatı ve Sanatçılları
11 Safevi Dönemi tezhip Sanatı ve sanatçıları
12 Konuların tekrarı
13 Konuların tekrarı
14 GENEL DEĞERLENDİRME

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaynaklar öğrencinin seçeceği örneğe göre değişiklik gösterecektir. Bu gerekçe ile öğrenci ilk önce zaten bibliyografya çalışması yapacaktır.

İlhan Özkeçeci-Şule Bilge Özkeçeci : Türk Sanatında Tezhip, Seçil Ofset, İst. 2007
Hilal Kazan : 16. Asırda Sarayın Sanatı Himayesi, İst.2010
Christıane Gruber: The İslamic Manuscript Tradition, İndiana University Press 2010
Hat ve Tezhip Sanatı Editör: Ali Rıza Özcan, Tc. Kültür ve Turizm Bakablığı Yayını, Ankara 2012
Julian Raby and Zeren Tanındı : Turkısh Bookbinding ın the 15.th century
Lale Ulaç: Türkmen Valiler, Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar(16.yy Şiraz El Yazmaları), Mas matbaacılık A.ş, İst. 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste yerli ve yabancı çeşitli kaynaklar kullanarak konuya hakim olmlarını sağlamak. Ayrıca barko vizyon eşliğinde konu ile ilgili görsel malzeme kullanmak. Öğrencilere belli araştırma konuları verip, derse önceden hazırlık yapmalarını sağlamak

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu ODV * 0.80 + DKL * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar



Değerlendirme Kriteri

Her öğrenci hazırlamış olduğu araştırma ödevi üzerinden değerlendirilicektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir.
Öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Gül GÜNEY
gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13.30-15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Ders Anlatımı 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin,makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Sunum Hazırlama 1 1 1
Ödev Hazırlama 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 1 1
Final Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 48

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.111111111
ÖK.211111111
ÖK.311111111
ÖK.411111111
ÖK.511111111