DERS ADI

: Tezhip Tasarımında Çağdaş Yorumlamalar I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4011 Tezhip Tasarımında Çağdaş Yorumlamalar I ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Tezhip tasarımında Osmanlı Sanatının etkileri ve önemi
2   2.Tezhip Sanatının tarihsel gelişiminde klasik kompozisyonların ve yeni yorumlamaların uygulanabilirliği
3   3.Tezhip tasarımında tarihsel süreç içinde dönemleri tasarımsal açıdan değerlendirme anlayabilmesi, Türk desenlerinin uygulama alanları ve kompozisyon metotlarına ilişkin bilgi sahibi olmaları
4   4. Çağdaş yorumlamalarla dekoratif olarak motif ve desenleri ana hatlarıyla belirleyebilerek, kompozisyon çeşitleri ve tekniklerine dair bilgilerini mesleğinde kullanabilmesi,
5   5. Motif özelliklerini kompozisyon kuralları içinde çağdaş yorumlamalarla tezhip , desen ve kompozisyonları olarak çeşitli alanlarda günümüzde özgün olarak değerlendirilebilmeleri,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 2002 - Tezhip Tasarım II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tezhip Sanatında Çağdaş Yorumlamalar dersinin içeriği, dersle ilgili kaynakçanın verilmesi, araştırma konularının dağılımı Türk motiflerinin tanımı, guruplandırılması, Kompozisyon tamamlama
2 Tezhip Sanatı ile ilgili tarihsel süreç içindeki motif ve kompozisyonlar , desen ve çizim özellikleri, kullanıldıkları alanlar hakkında bilgi verilmesi, kompozisyon çeşitlerine giriş. Kompozisyon tamamlama
3 Tezhip tasarımında tarihsel süreç içindeki değişimleri, desen ve çizim özellikleri, kompozisyon çeşitleri içinde (serbest-simetrik-raport ve geometrik kompozisyon) kullanımları. Dönem içinde yapılan uygulamaları ve araştırmaların sunumu
4 Tezhip tasarımında yeni tasarımlar için görsel araştırmalar
5 Eskizde çeşitli kompozisyon çalışmaları
6 Eskizde çalışmaları, özgün tasarım alan araştırmaları
7 Doğa unsurlarını irdeleyerek, eskizde yeni yorumlar oluşturma
8 Endemik çiçekler ve bahar dalları stilizasyonları, yeni yorumlar ve renklendirme.
9 Geometrik motiflerle özgün kompozisyonlar oluşturma , motiflerinin renklendirilmesi.
10 Klasik Tezhip Sanatının günümüz anlayışı içinde yeni tasarımlarda uygulanması, kompozisyon tamamlama.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler

Öğretim üyesi öğrencileri, Kitap Sanatlarında kullanılan geleneksel motifleri tanıma , motifin etimolojisini öğrenme ,motifi analiz edebilme eğilimleri doğrultusunda çağdaş sanatlar içinde değerlendirerek günümüz çalışmalarında özgün uygulamalar olarak Türk desenlerini çizebilme, motifin çizim kurallarını bilerek doğru bir şekilde çizebilme,motif çeşitlerini tanımlama ve adlandırma ,kompozisyon içinde aldıkları görevlerini tanımlayabilmeyi ve çizimleri doğru bir şekilde hazırlamalarını ister. ( eskiz çizimleri, renklendirilmesi, kaynaklardan faydalanarak çini tezhip halı kilim kumaş, ahşap,taş vb yer alan Türk motiflerini araştırmalarından oluşan sunum ve eskiz çalışmalarından oluşan dosya v.b.) hazırlamalarını ister.
2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.
3. Uygulamalar
Motiflerin çizim aşamaları, kompozisyon oluşturmaya dair uygulamalar ve kendilerinin seçecekleri araştırma konularını sunum sürecinde öğrenciler, çalışmalarını hazırlama aşamasında , örnek olabilecek çizimler,kompozisyonlar ve ödev sunumları ile ilgili bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu PR * 0.80 + DKL * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 13 2 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1322224233323353542
ÖK.2322423235323345445
ÖK.3322435243445555333
ÖK.4234533235553333555
ÖK.5455545455355545455