DERS ADI

: Tezhip Tasarım VI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4010 Tezhip Tasarım VI ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Tezhip Sanatı ile ilgili aldığı tüm deneyim bilgi, uygulama ve eğitimleri kullanarak, farklı üslup özelliği gösteren özgün tezhip tasarım yapabilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Türk Tezhip Sanatında önemli ekollere ve bu ekollere ait örnekleri karşılaştırabilecek bilgilerin sağlanması,
2   2.Türk Tezhibinde üslupların günümüz dönem özellikleriyle sentezlenmesi ,tasarım ve üretim sırasında oluşabilecek problemleri çözme ve yeni tasarımlar üretebilmesi,
3   3. Türk Tezhibinde, tasarımların oluşturulması aşamasında bilgisayar teknolojilerini kullanabilmesi,etkileri ve ekollere ilişkin bilgilerle ürün tasarlayabilmesi,
4   4. Tezhip sanatında yazı / tezhip tasarımsal ve sanatsal bağlantıları ve tasarımların oluşturma aşamalarında farklı disiplinlerden bilgileri tasarımlarında kullanabilmesinin sağlanması,
5   5. Türk Tezhibinin çeşitli alanlarında kullanılan motiflerin çizimlerinde fırça , nüans tekniklerinin kazandırılması ve edinilen bilgileri projede uygulanılabilirliğinin sağlanması,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 2002 - Tezhip Tasarım II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili Kaynaklar Projeye kontrolü Türk Tezhip Sanatında Osmanlı Saray Teşkilatında Sanatkarlar
2 Türk Tezhip Sanatını Etkileyen Sanat Merkezleri, Özellikleri,Karşılaştırması Proje Dosyası hazırlığı
3 Siraz,Bagdat, vb. Merkezlere ait Tezhip Örnekleri Proje teslimi
4 Tezhipte celi yazı levha çeşitleri
5 Celi Yazı Levha tezhiplerinde, form-biçim özellikleri.
6 Celi Yazı Levha tezhiplerinde, uslup özellikleri
7 İstifli Celi Yazı Levha tezhiplerinde kompozisyon özelliği
8 Müsennâ Levha tezhiplerinde, tezhip çeşitleri ve Özellikleri
9 Proje ; Farklı Uslup ve teknikleri kullanılarak özgün Celi Yazı Levha ve hilye-i Şerif tasarımları
10 Projeye kontrolü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
Diğer ders materyalleri:
Onbin Yıllık İran Medeniyeti İkibinYıllık Ortak Miras, T.SM.,Şubat 2010, 335s.
1400.Yılında Kur an-ı Kerîm, İstanbul 2010.
A.Maktal Ders Notları ve Desen Taslakları, basılı ve görüntülü yazma eser tezhip örnekleri.
Duncan Haldane : Islamıc Book Bindings, England 1983

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Türk tezhip sanatında yer alan farklı üsluplardan senteze gidilerek,temel verilerin öğrenilmesi özgün tasarımlar yapabilecek donanımın kazanılması hedeflenmektedir. Tasarımlar karakalem eskiz çalışmaları, renk ve boyama teknikleri gibi aşamalardan geçerek oluşturulacaktır. Yapacakları tasarımlar hakkında araştırma yapıp daha önce yapılan örnekler sunum halinde ortaya konulacaktır.
Ödev, tasarım, çizim aşamaları el yetkinliğiyle kazanılması sağlanacak ;sunumlarda bilgisayar teknolojisinden istifade edilebilecektir. Ödev ve projelerde öğrencinin ilgili konudaki becerisini yetkinliğe dönüştürmüş olması aranacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SPD Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum
2 OJP Ödev/Jüri değ./Proje
3 BSN Başarı Notu SPD * 0.40 + OJP * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.
Dönem sonu proje değerlendirmesi , proje tasarım aşamalarının da yer aldığı bir dosya eki ile ve etik, sistem, düzen, ve estetik ilkeleri gözetilerek değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Proje Hazırlama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1555543334532
ÖK.254355554544
ÖK.354534344555
ÖK.4445455
ÖK.53555545445554