DERS ADI

: Yazma Eserlerin Çözümlemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4005 Yazma Eserlerin Çözümlemesi ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Yazma Eser Çözümlemesi dersi kapsamında kullanılan kaynaklar ve malzeme bilgisi verilecektir. Kitap kavramı, kitabın fiziki yapısı, kitabın yazımı ve kitapların çoğaltılması hakkında teorik bilgiler yanında örnekler gösterilecektir. Konularına göre yazma eserler ve yurt içi ve yurt dışı yazma eser kütüphaneler tanıtılacaktır. Klasik kitap formu hakkında bilgi ve okuma becerisi kazanılmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tazma eser çözümlemesinde kaynaklar ve malzeme bilgisi,
2   Kitap, kitabın fiziki yapısı, kitabın yazımı ve çoğaltılması bilgisi,
3   Konularına göre yazma eserler ve yurt içi ve yurt dışı yazma eser kütüphaneleri tanıması,
4   Klasik kitap formu hakkında bilgi ve okuma becerisi kazanması,
5   Yazma Eser çözümlemede edinilen bilgi ve becerileri yetkinliğe dönüştürebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yazma Eser çözümlemesinde kullanılan kaynaklar ve malzeme bilgisi
2 Kitap nedir Kur an-ı Kerîm `de kitap kavramı,
3 Kitabın fiziki yapısı ( Kağıt, mürekkep, yazı, cilt muhafazası v.b.)
4 Kitabın yazarları için kullanılan tabirler: musannıf, müellif, muhaşşi, muharrir v.b.
5 Kitabın yazımı için kullanılan tabirler: tasnif, telif, tahrir, şerh, hâşiye, tercüme v.b.
6 Kitapların çoğaltılması: Elle istinsah yoluyla, müstensih, nüsha, risale v.b.
7 Klasik kitap formu
8 Dili bakımından yazma eserler:Arapça, farsça ve Türkçe
9 Yazma eserkeri konularına göre genel bir değerlendirilmesi
10 Kur an ilimleri, mushaflar
11 Hadis ilimleri, tarih, tasavvuf, fıkıh, edebiyat, tıp, hesab
12 Handese, felsefe, mantık, sarf-ı nahiu,
13 Yazma eser kütüphaneleri: yurt içi kütüphane örnekleri,
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Yardım; İzmir Milli Kütüphane Yazma Eserler Katoloğu I,II,III ve IV. Cilt, 1992, 1994, 1997, 1997 İzmir.
Ali Yardım; Yazma Eser Çözümleme Esasları ve Sülemeli Alanlar, Ders Notları, 2006.
Mübahat S. Kütükoğlu; Osmanlı Belgelerinin Dili, Kubbealtı Neşriyatı, 1998 istanbul.
Nimet Bayraktar; Yazma Eserlerin Degerlendirme Ölçüleri ve Sanat Değeri, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 1970 Ankara.
M.Zeki Pakalın; Osmanlı Tarih deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, Ankara.
Mine esiner Özen; Yazma Kitap Sanatları Sözlüğü, 1985 İstanbul.
Günay Kut;Yazma Eserler ve Konuları,Antik Dekor, Sayı:2,
Şinasi Acar; Sanat değeri Taşıyan El Yazması Kitaplar, Antik Dekor, 1998.
Şinasi Acar;Bozkırda Bir Gülistan, Antik Dekor, 1994.
Ayşen Aldoğan;Şehit Ali Paşa Kütüphanesi, Türkiyemiz, Ekim 1981.
Muammer Ülker; Dellailü l-Hayrât,Antik Dekor, Sayı, 38, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Yazma eserler ile ilgili, terminoloji, tarihi gelişimi ve hat çeşitleri ve özellikle tezhip ve kitap sanatları ile ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılacak. Kitap kavramı üzerinde durulacak ve kitabın fiziki yapısı, kitabın yazımı, çoğaltılması ile ilgili terimler ve tabirler hakkında teorik bilgiler verilecektir. Klasik kitap formu hakkında bilginin yanın da kalıplar üzerinden örnek okumalar yapılacaktır. Yurt içi ve yurt dışı yazma eser kütüphaneleri tanıtılacak ve yerinde bir yazma eser kütüphanesi incelecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders 2 kredi ile teorik şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı değerlendirilecektir. Dönem içi yapılan ara sınav ın % 40 ı, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %50 si ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrencilerin bu derse katılım %10 olarak değerlendirilecektir.
İlk dönem öğrenci değerlendirilmesi bu şeklinde olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ile başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.153
ÖK.2443
ÖK.354
ÖK.45
ÖK.5354