DERS ADI

: Tezhip Tasarım II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2002 Tezhip Tasarım II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere tezhip tasarımda kullanılan klasik renk ve türevleri ile altının hazırlığı kullanış çeşit ve tekniklerini ; tezhip tasarımda çeşitli form ve alanlar ile kompozisyonların renkli uygulama çeşitliliği ve tekniğine dair bilgi ,beceri kazanma ve bunu uygulayabilme ve aşamalarını raporlandırabilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tezhip tasarımda temel öğe olan motifleri, anatomik yapılarına uygun şekilde fırça (nüans) teknikleriyle çizebilmesi
2   Tezhip tasarımda klasik renk ve altın (sıvama , sürme, varaklama ) tekniklerini tanımlayıp hazırlayabilmesi
3   Ara suyu ve kenarsuyu kompozisyonlarında kullanılan klasik renk ve tekniklerini uygulayabilmesi,yeni renk türevleri oluşturabilme ve renk kuramları bilgi ve becerisine sahip olma.
4   Tezhip tasarım uygulamalarında tirlin, iğne perdahı, vb. farklı tekniklere ilişkin bilgileri mesleğinde yetkinliğe dönüştürebilmesi.
5   Tezhip tasarımlarının uygulamasında kullanılan çeşitli, kompozisyon (halkâr, klasik renkli tarz ,zer-ender-zer vb.),renk, altın ve fırça tekniklerini tanımlayabilmesi ve bilgileri mesleğinde yetkinliğe dönüştürebilmesi
6   Tezhip tasarımlarının uygulamasında özgün kompozisyon tasarlayabilme ve bunun renkli uygulamasını yapabilmesi
7   Kazanılan bilgi ve becerileriyle tamamlanmış projeleri etkin bir şekilde sunabilme yetkinliği edinmesi, ve Sunulan uygulamayı, raporlandırabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 2015 - Tezhip Tasarım I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ve Örnekler
2 Türk Tezhip Sanatında tasarıma ilişkin kaynaklar. Fırça ile nüanslı ve nüanssız desen çizimi
3 Türk Tezhip Sanatında klasik kompozisyon çeşitleri ve örnekler .
4 Türk Tezhip Sanatında bitki motifli özgün kompozisyonl tasarımı
5 Türk Tezhip Sanatında hayvan motifli özgün kompozisyonl tasarımı
6 Türk Tezhip Sanatında yarı stilize çiçek motifli özgün kompozisyonl tasarımı
7 Türk Tezhip Sanatında yarı stilize hayvan motifli özgün kompozisyonl tasarımı
8 Türk Tezhip Sanatında tam stilize çiçek motifli özgün kompozisyonl tasarımı
9 Türk Tezhip Sanatında tam stilize hayvan motifli özgün kompozisyonl tasarımı
10 Türk Tezhip Sanatında diğer stilize motiflerle özgün kompozisyonl tasarımı
11 Türk Tezhip Sanatında asimetrik özgün kompozisyonl tasarımı
12 Türk Tezhip Sanatında simetrik ( ½; ¼ ; 1/8 ; vb ) özgün kompozisyonl tasarımı
13 Tezhip Tasarımında farklı formlarda özgün kompozisyonl tasarımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlhan Özkeçeci; Türk Sanatında Kompozisyon, İstanbul 2008
Ali Rıza Özcan; Tezhip Sanatında Tasarım Kurgusu , Ankara 2009
İ.Birol; Türk Tezhip Sanatında Desen, Ankara 2009
Banu Mahir; Tezhip Sanatı,Ankara 2007.
Ali Rıza Özcan; Tezhip Sanatında Tasarım Kurgusu , Ankara 2009
Gülbün Mesara - A.Sayar - A. Kazancıgil ; A. Süheyl Ünver Bibliyografyası, İstanbul 1998
Mine Esiner Özen ; Kitap Sanatları Sözlüğü, ..
İlhan Özkeçeci Şule Bilge Özkeçeci ; Türk Sanatında Tezhip, İstanbul 2007
Ekrem Hakkı Ayverdi ; 18. asırda lale, İstanbul 2006
Yıldız Demiriz ; İslam Sanatında Geometrik Süsleme, İstanbul 2000
(Edt: Ali Rıza Özcan) ; Hat ve Tezhip Sanatı, Ankara 2009 537s.
Yıldıray Özbek ; Osmanlı Beyliği Mimarisinde Taş Süsleme, Ankara 2002
Hasan Özönder ; Tezhip ve Hat Terimleri Sözlüğü ,Konya 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhip, terminolojisi, özellikleri ve tarihi gelişimi ve ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılarak, motiflerin sembolik ve anatomik yapılarının kompozisyon içindeki işlevleri çizim ve çözümlemelerle, aşama aşama uygulattırılacak; desen çizme çeşit , usul ve teknikleri, önce analiz (çözümleme) yöntemiyle ele alınıp işlenecektir.Serbest, kesirli, ulama, kompozisyon çizim çeşitleri, simetrik ,asimetrik,ve bunların dışında kalan serbest formlu alanlarda kurşun kalemle eskizler halinde uygulamalar yaptırılacaktır. Desenler, değişik yüzeylere uygulanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje.
4 DKL DerseKatılım
5 Q Quiz
6 FN Final
7 BSN Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.10 + PR * 0.30 + DKL * 0.10 + Q * 0.15 + FN * 0.20
8 BUT Bütünleme
9 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.15 + ODV * 0.10 + PR * 0.30 + DKL * 0.10 + Q * 0.15 + BUT * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Yıl içi yapılan ara sınav ve yoklama sınavlarının aritmetik ortalamalarının % 30 u, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olduğu için,derse katılım önemledir bu sebeple değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosyada yer alacak olan tasarsım aşamalarının düzenli ve istenilen doğru ve titizlikte sunulması şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı, görüntülü ,çizim ve uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımında değerlendirmeye alınmazlar. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Yeni konu anlatıldıktan sonra, öğrencilerin , bir ders önceki çalışmalarının , eksik ve hataları kritik edilerek , tartışılır ve atölyede, o günkü yeni uygulamalara geçilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Monday 09.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 4 4
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 2 4
Alan/saha çalışması 13 1 13
Sunum Hazırlama 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 4 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.113452
ÖK.245231
ÖK.31354231
ÖK.4354123
ÖK.532145
ÖK.625341
ÖK.725341