DERS ADI

: Dekoratif Resim II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 4030 Dekoratif Resim II SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Tezhip
Tezhip Sanatı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Tezhip
Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları

Dersin Amacı

Hiristiyan batı dünyası ile Maniheist, Budist, Müslüman doğu dünyasında üretilen yazma eserlerin görsel kaynaklarına ulaşarak, farklı kültürlerde yer alan bu yazma eserlerdeki tasarım ilkeleri ile özgün tasarımlar gerçekleştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı kültürlerde gelişen kitap bezeme sanatları hakkında tarihsel bilgiye sahip olması.
2   Farklı kültürlerde gelişen kitap bezeme sanatlarına ait teknik bilgiye sahip olması
3   Farklı teknolojilerden faydalanması ( Bilgisayar, internet vb)
4   Tasarım gücünün artması
5   Sanatsal ve kültürel birikime sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Müslüman dünyasında üretilen yazma eserlerde bezeme tasarım ilkeleri hakkında araştırma. Konu ile ilgili müze ve kütüphane araştırması yaparak görsel kaynaklara ulaşmak.
2 Hiristiyan dünyasında üretilen yazma eserlerde bezeme tasarım ilkeleri hakkında araştırma. Konu ile ilgili müze ve kütüphane araştırması yaparak görsel kaynaklara ulaşmak.
3 Maniheist ve Budist dünyasında üretilen yazma eserlerde bezeme tasarım ilkeleri hakkında araştırma. Konu ile ilgili müze ve kütüphane araştırması yaparak görsel kaynaklara ulaşmak.
4 Araştırılan konularda bezeme tekniklerinin analizi
5 Motif analizleri
6 Boyama analizleri
7 Kompozisyon analizleri
8 Seçilen bezeme üslubu ile ilgili özgün tasarım
9 Tasarıma devam
10 Tasarımın sunumu
11 Tasarımların proje aşamalarının gösterilmesi
12 Projenin değerlendirilmesi
13 Projenin değerlendirilmesi
14 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005..
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Farklı kültürlerde gelişen kitap sanatları hakkında bilgi sahibi olabilmesi için yazma eser kütüphaneleri ve müzeleri araştırılarak, konu ile ilgili görsel kaynaklara ulaşabilmek. Ulaşılabilen görsel kaynaklar ışığında özgün tasarımlar yapmak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.70 + DKL * 0.20 + ODV * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Öğrenci farklı tekniklerle tezhip ve minyatür ilkelerini birleştirmeyi öğrenecektir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat Dalı
e mail gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Tasarım Projesi 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.121534
ÖK.22
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55