DERS ADI

: Ebru Uygulamaları II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 2006 Ebru Uygulamaları II SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Tekstil Tasarımı
Sahne Tasarımı
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Aksesuar Tasarımı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Hat Sanatı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Tekstil ve Moda Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Eski Yazı
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Türk Ebru sanatının, Kitap sanatları içindeki yeri, kullanım alanlarına göre çeşitlerini özellikleriyle açıklayabilme, klasik eğitim bilgisi ve becerisini kazandırarak çalışma sistemini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Ebru sanatının, Kitap sanatları içindeki yeri ile ilgili temel bilgilere sahip olması,
2   Türk Ebru sanatının kullanım alanları bilgisine sahip olması
3   Türk Ebru sanatında görülen ebru çeşitlerinin Kitap Sanatlarında farklı uygulama tekniklerini tanıması,
4   Türk Ebru sanatının klasik eğitim bilgisi ve yapılış tekniklerini bilmesi,
5   Türk Ebru sanatında klasik eğitim metotlarıyla özgün tasarımları etkin şekilde sunabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Ebru Sanatı nın Kitap sanatları içindeki yeri ve önemi,
2 Türk Ebru Sanatı nda kullanım alanları eve teknikleri,
3 Geleneksel Ebru yapım aşamaları ve yeni teknikler,
4 Türk Ebru Sanatı nda geleneksel boyaların farklı yüzeylerdeki etkileri, Uygulamalara devam edilmesi
5 Klasik ebru çeşitlerinden Hatip Ebru uygulamaları
6 Klasik ebru çeşitlerinden Yürek Hatip Ebru uygulamaları
7 Klasik ebru çeşitlerinden Lale Ebru uygulamaları
8 Klasik ebru çeşitlerinden Menekşe Ebru uygulamaları
9 Klasik ebru çeşitlerinden Gül Ebru uygulamaları
10 Klasik ebru çeşitlerinden Sümbül Ebru uygulamaları
11 Klasik ebru çeşitlerinden Papatya Ebru uygulamaları
12 Klasik ebru çeşitlerinden Akkase tekniğinde yazılı ebru uygulamaları
13 Klasik ebru çeşitlerinden Akkase tekniğinde figürlü ebru uygulamaları
14 Türk Ebru Sanatı nda klasik eğitim metotlarıyla özgün tasarım uygulamaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Uğur DERMAN; Türk Sanatında EBRÛ, Ak Yayınları Türk Süsleme Sanatları Serisi:5, Nisan 1977.
Uğur Göktaş; Ebru Terimleri Sözlüğü, Anadolu Sanat yayınları, 1987 istanbul.
Fuat Başer-Yavuz Tiryaki; Türk Ebru Sanatı, Gözen yayınları, 2000 İstanbul.
Alparslan Babaoğlu; Ebru İstanbul, İstanbul Büyükşehir Yayınları, 2007 İstanbul.
Beşir Ayvazoğlu; Türk ebrusunda Düzgünman Ekolü, İstanbul Kültür Başkenti Yayınları, 2010 İstanbul.
Turan M. Türkmenoğlu; Sudaki Ebru, Milenyum Yayınları, Aralık 1999, İstanbul.
Muin Nursen Eriş;Mustafa Esat Düzgünman ve Ebru,İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. yayınları, Şubat 2007, İstan.
Hikmet Barutçuğil; Suyun Ruyası, Erbistan Yayınevi, 2005 İstanbul.
Hikmet Barutçugil; Türklerin Ebru Sanatı, T.C. Kültür ve Turizm Yayınları, Sanat Eserleri Dizisi 458, 2007 Ankara.
Ömer Faruk Dere; Ebru Sanatı, İstanbul Büyükşehir belediyesi sanat ve Mesleki Eğitimi Kursları Yayınları, 2007 İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Türk Ebru sanatının, Kitap sanatları içindeki yeri ve kullanım alanları ve ilgili terminoloji, tarihi gelişimi ile ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılacak. Türk Ebru sanatında klasik eğitimde ebru çeşitleri,farklı kullanım alanları ve uygulama teknikleri uygulanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 PR Proje.
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.15 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.20
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.15 + ODV * 0.15 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir.Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır.Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Dönem içi yapılan ara sınavın % 15 i, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %20 si ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %15 oranında değerlendirilecektir. Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olduğu için, derse katılım önemlidir. Bu sebeple derse katılım %20 olarak değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmalarının değerlendirilmesi şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru, düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse, ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır. Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Tasarım Projesi 14 2 28
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5