DERS ADI

: Dış Politika Analizlerinde ileri Konular

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 6105 Dış Politika Analizlerinde ileri Konular SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ZÜHAL ÜNALP ÇEPEL

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Amacı

Bu ders; öğrencileri realizm, liberalizm ve sosyal inşacılık gibi Uluslararası İlişkiler teorileri yoluyla ülkelerin dış politika analizlerini tanımlarını amaçlamaktadır. Dış politika yapımı üzerinde önemli etkisi olan dış faktörlerin, realizm ve liberalizm teorileri ile ve de iç faktörleri, sosyal inşacılığın kimlik ve değerler konuları, kamuoyu, toplumsal gruplar, bürokratik siyaset ve liderlik tarzı gibi yaklaşımlar ve konular çeçevesinde incelemeyi hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dış politika analizi teorilerine ilişkin bir anlayış kazandırmak.
2   Dış politika yapımı üzerinde önemli etkisi olan dış faktörleri realizm ve liberalizm ile ve iç faktörleri sosyal inşacılık (kimlik ve değerler, kamuoyu, toplumsal gruplar, bürokratik siyaset ve liderlik tarzı) ile tanımlamak.
3   Ülkelerin dış politika kararlarını iç ve dış faktörler aracılığı ile analiz etmek.
4   Bir ülkenin spesifik bir dış politikasını analiz eden bir araştırma ödevi tasarlayıp, yazmak.
5   Bireysel olarak ve bir takımın parçası olarak etkili şekilde çalışmak.
6   Rapor yazımında analitik beceriler sergilemek.
7   Rapor sunumunda iletişim becerileri sergilemek.
8   Kütüphane ve internet kaynaklarının bağımsız kullanımına ilişkin becerileri edinmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dış politika davranışına yönelik teorik yaklaşımlar ve çerçeveler Juliet Kaarbo, Jeffrey S. Lantis, and Ryan K. Beasley "The Analysis of Foreign Policy in Comparative Perspective," in Foreign Policy in Comparative Perspective: Domestic and International Influences on State Behavior, 2nd Edition, Ryan K. Beasley et. al. eds., (Washington D.C.: CQ Press, 2012), pp.1-26.
2 Dış politika davranışına yönelik teorik yaklaşımlar ve çerçeveler Steve Smith et al. eds. Foreign Policy, Theories, Actors, Cases, Oxford: Oxford University Press, 2008.
3 Dış faktörler: Uluslararası sistemde anarşi ve güç (realizm) Mustafa Aydın, "Determinants of Turkish Foreign Policy: Changing Patterns and Conjunctures during the Cold War," Middle Eastern Studies, Vol. 36, No. 1, (Jan. 2000), pp. 103-139.
4 Dış faktörler: Liberalizm Sonradan belirlenecek.
5 Dış faktörler: Uluslararası sistemde bağımlılık (liberalizm) Jeanne A. K. Hey, Foreign Policy Options under Dependence: A Theoretical Evaluation with Evidence from Ecuador, Journal of Latin American Studies, Vol. 25, No. 3. (Oct.,1993), pp. 543-574.
6 İç faktörler: Kamuoyu, kimlik ve kültür (sosyal inşacılık) Sonradan belirlenecek.
7 İç faktörler: Kamuoyu, kimlik, ve kültür (sosyal inşacılık) sonradan belırlenecek
8 İç faktörler: Toplumsal gruplar Sonradan belirlenecek.
9 İç faktörler: Yönetim şekilleri (demokrasiler ve bürokrasiler) Graham Allison, "The Cuban Missile Crisis," in Steve Smith et al Foreign Policy, Theories, Actors, Cases, (Oxford: Oxford University Press, 2008), 207-228.
10 İç faktörler: Liderlerlerin inançları ve psikolojisi John Vogler, "Perspectives on the Foreign Policy System: Psychological Approaches," in Understanding Foreign Policy: The Foreign Policy Systems Approach, Michael Clarke and Brian White, eds., Aldershot: Edward Elgar, 1989, pp. 135-162. Jerrold Post, Saddam Hussein of Iraq: A Political Psychology Profile, Political Psychology, v. 12, n.2, (1991).
11 İç faktörler: Liderlik tarzları Margaret G. Hermann, Thomas Preston, Bahgat Korany and Timothy M. Shaw, "Who Leads Matters: The Effect of Powerful Individuals," International Studies Review, Vol. 3, No. 2, (Summer 2001), pp. 83-94.
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ryan K. Beasley, Juliet Kaarbo and Jeffrey S. Lantis and Michael T. Snarr (eds) Foreign Policy in Comparative Perspective, Domestic and International Influences on State Behavior, Washingtin D.C., CQ Press, 2012.
2. Laura Neack, Jeanne A.K. Hey and Patrick J. Haney, eds. Foreign Policy Analysis: Continuity and Change in its Second Generation, New Jersey: Prentice Hall, 1985.
3. Michael Clarke and Brian White, eds. Understanding Foreign Policy: The Foreign Policy Systems Approach, Aldershot: Edward Elgar, 1989.
4. C.F. Herman, C.W. Kegley, and J. N. Rosenau eds. New Directions in the Study of Foreign Policy, Boston: Unwin Hyman, 1987.
5. Graham Allison and Philip Zelikow, The Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis 2nd Ed. Boston: Little Brown, 1996.
6. Faruk Sönmezoğlu ed. Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul: Der Yayınları, 1998.
7. Ertan Efegil, Dış Politika Analizi Ders Notları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2012.
8. Pek çok kitap bölümü ve makale

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Bireysel çalışma (ödev yazımı ve sunumu)
3. Haftalık ödev hazırlama
4. Sınıf tartışmalarına katılım
5. Sınavlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ PROJE
2 DKT DERSE KATILIM
3 ODV ÖDEV
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU PRJ * 0.40 + DKT* 0.10 + ODV * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar


Değerlendirme Kriteri

1. Dış politika karar alımını analiz eden uluslararası ilişkiler teorilerini anlaşılması.
2. Uluslararası İlişkiler teorilerini ve yaklaşımlarını uygulayarak çeşitli ülkelerin dış politika sonuçlarını değerlendirmek.
3. Bir ülkenin spesifik bir dış politikasına analiz eden bireysel çalışmada veya grup çalışmasında yer almak.
4. Bir raporun yazımı ve sunumu konusunda ileri derecede iletişim becerileri sergilemek.
5. Kütüphane ve internet kaynaklarının bağımsız kullanımına ilişkin becerileri sergilemek.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Öğrencilerin derse gelmeden önce o hafta için belirlenen tüm makale ve kitap bölümlerini okumaları beklenmektedir.
2. Katılım (yüzde 70) zorunludur.
3. Sınıf tartışmalarına katılım zorunludur.
4. Öğrenci herhangi bir nedenden ötürü derse katılamayacağını öğretim üyesine dersten önce bildirmelidir.
5. Her türlü bilimsel intihal disiplin cezası ile sonuçlanacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

zuhal.unalp@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Kısa Ödev Hazırlama 5 8 40
Uzun Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sınıf içi uygulamalar 1 15 15
Proje Ödevi 1 2 2
Proje Final Sunumu 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.54
ÖK.64
ÖK.74
ÖK.84