DERS ADI

: Türkiye'de Göç Hareketleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 6043 Türkiye'de Göç Hareketleri I SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. KEMAL ARI

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Amacı

Nüfus Mübadelesi'nin yeni kurulmuş olan Türkiye Cumhuriyeti'ndeki toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel etkilerini irdelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi alan öğrenci göç hareketlerinin mantığını kavrayabilme
2   Bu dersi alan öğrenci göç hareketlerinin nasıl gerçekleştiğini anlatabilme
3   Bu dersi alan öğrenci Türkiye'deki demografik yapı hakkında bilgi sahibi olabilme
4   Bu dersi alan öğrenci, Türkiye'deki göç hareketlerinin ülke ekonomisine, kültürüne ve toplumuna nasıl bir nitelik kazandırdığını kavrayabilme
5   Bu dersi alan öğrenci, Türk-Yunan Nüfus Mübadelesi'ni sonucunda değişen demografik yapının ülke ekonomisine, kültürüne ve toplumuna nasıl bir nitelik kazandırdığını kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Nüfus Hareketleri ve Yeni Toplumsal Oluşumlar
2 Lozan Barış Görüşmeleri ve Mübadele Sorunu
3 Mübadele, İmar ve İskan Vekaleti'nin kuruluşu Mustafa Necati
4 Mübadele, İmar ve İskan Kanunu
5 İlk Mübadele Göçmenlerini Türkiye'ye Taşımak İçin Girişimler
6 Mübadele, İmar ve İskan Vekaleti ile Türkiye Hilal-i Ahmer Cemiyeti Arasında Yapılan Anlaşma
7 Yerleşim Alanlarının Belirlenişi ve Ön Hazırlıklar
8 Ara Sınav
9 Terk Edilmiş Taşınmazların Onarımı ve Yeni Köylerin Kuruluşu
10 Türkiye Hilal-i Ahmer Cemiyeti'nin Yaptığı Hazırlıklar
11 Mübadele Göçmenlerinin Türkiye'ye Getirilişleri ve Yerleştirilmeleri
12 Mübadele Göçmenlerinin Geçici Beslenme ve Barınma Sorunları
13 Göçmenlere Yardım Çalışmaları
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Arı, Kemal, Büyük Mübadele: Türkiye'ye Zorunlu Göç (1923-1925), Tarih Vakfı Yurt Yay., İzmir, 2011
Arı, Kemal, Türk Ticaret-i Bahriyesi ve Mübadele Gemileri, DTO Yay., İzmir, 2008 Arı Oğuz, Bulgaristanlı Göçmenlerin İntibakı, Ankara, 1960
Atay, Falih Rıfkı, Çankaya, İstanbul, 1969
Baykurt, Cami, Osmanlı Ülkesinde Hıristiyan Türkler, İstanbul, 1932 Bilsel, Cemil, Lozan, 2 Cilt, İstanbul, 1933
Eren, Ahmet Cevat, Türkiye'de Göç ve Göçmenler Meselesi- Tanzimat Devri İlk Kurulan Göçmen Komisyonu, Çıkarılan Tüzükler, İstanbul, 1966
Keyder, Çağlar, Türkiye'de Devlet ve Sınıflar, İletişim Yay., İstanbul, 1989 Mutluer, Mustafa, Uluslararası göç;ve Türkiye, İstanbul, 2003 Nayır, Yaşar Nabi, Balkanlar ve Türklük, Ankara, 1936
Şimşir, Bilal, Rumeli'den Türk Göçleri, I (1877-1878), TTK yay., Ankara, 1989 Yalçın, Cemal, Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili yayınlanmış çeşitli kitap ve makaleler yoluyla işlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Kemal ARI
kemal.ari@deu.edu.tr
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR
0 232 301 79 21

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13.00 16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.5