DERS ADI

: Sanat Eserleri Çözümlemesi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEM 3027 Sanat Eserleri Çözümlemesi I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sanat Kuramları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AHMET FEYZİ KORUR

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sinema ve Televizyon
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Tekstil Tasarımı
Sahne Tasarımı
Seramik
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Aksesuar Tasarımı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Hat Sanatı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Tekstil ve Moda Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Sanat Kuramları
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

1900'lerden günümüze kadar olan sanat akımlarının görseller eşliğinde tanıtılıp, farklı eser analiz yöntemleriyle çözümlenmesi. Çağdaş sanat akımlarını tarihsel gelişim/ilgi ve karşıtlıkları içerisinde öğrenebilme ve farklı eser analiz yöntemleriyle çözümlenme yetisini kazanma.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sanatı tarihsel süreç içinde değerlendirebilmesi.
2   Sosyo-kültürel yapının değişmesine bağlı olarak,sanat eserini değerlendirme/anlamlandırma pratiklerinin de değişeceği öngörüsüne sahip olabilmesi.
3   Sanat tarihi ve yorumunu bilmenin ayırdıyla sanat vizyonunu geliştirmebilmesi, gözden geçirebilmesi.
4   "Eser çözümlemeye" yönelik farkındalıklarını arttırıp, ifade gücünü geliştirebilmesi.
5   Sanat eserini algılamaya yönelik çözümleme yöntemlerini tanımlayabilmesi ve kullanabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sanat Yapıtı kavramının sorgulanması.
2 "Sanat Yapıtı"nı estetik bir kategori olarak ortaya çıkaran değer ve niteliklerin tanımlanması.
3 "Eleştiri" kavramı üzerinde durulup; "eleştiri" nin sanat yapıtını çözümlemede bir yöntem olarak kullanılması ve "Sanat Eleştirisi"nin ele alınması.
4 Sanat eseri çözümleme yöntemi olarak Wölfflin'nin Biçimsel Analizi `nin ele alınması.
5 Wölfflin'nin Biçimsel Analiz yönteminin klasik dönem yapıtları üzerinden örneklendirilmesi.
6 İkonoloji ve İkonografi
7 Sanat eseri çözümleme yöntemi olarak Panofsky'nin İkonografik çözümlemesi.
8 Panofsky'nin İkonografik çözümlemesinin klasik dönem yapıtları üzerinden örneklendirilmesi.
9 Marksist Estetik'in bir çözümleme yöntemi bağlamında düşünsel ve kültürel düzleminin ele alınması.
10 Marxist Estetik
11 ARA SINAV
12 Sanat eseri çözümleme yöntemi olarak Yapısalcılık ; dilbilim,semantik ve yapısalcı antropolojiye dair ilgilerinin kurulması.
13 Marksist Yapısalcı Yorum
14 Marksist Yapısalcı Yorum ve beraberinde L.Althusser,Prag Dilbilim Okulu,Rus Biçimcileri ve Frankfurt Okuluna (Horkheimer,Adorno,Benjamin,Habermas,H.Marcuse) bağlı ilgilerinin kurulması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

BOZKURT, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul, 1995,
BOZKURT, Nejat, 20. Yüzyıl Düşünce Akımları, Yorumlar ve Eleştiriler, SarmalYayınevi, İstanbul, 1998
CHRİS,Muray, 20.Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Sel Yayıncılık,İstanbul,2009
ANTMEN,Ahu,20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık,İstanbul ,2008
GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992
LYNTON,Norbert,Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.2, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997
ERHAT, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1988
FISCHER, Ernst, Sanatın Gerekliliği, Çev: Prof. Dr. Cevat ÇAPAN, V Yayınları,Ankara, 1993

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik olarak işlenir. Ders konuları çerçevesindeki kültürlerin sanat anlayışları ve üslup gelenekleri, öğretim elemanının rehberliğinde, görsel örneklere dayalı ve karşılaştırmalı değerlendirme tekniğine dayalı bir biçimde örneklenerek sunulur. Öğrencilerin derse fikri olarak katılımının sağlanması için tartışma olanakları sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %80 nini yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları içerir.
Vize ve Final sınavlarında öğretim elemanının öngörüsüne bağlı olarak kapalı ve açık uçlu soru biçimlerini kapsayan sorulara dayalı ölçme teknikleri uygulanır.

Vize ve final ortalaması 50 nin altında ya da final notu 50 nin altında olan öğrenci bütünleme sınavına girmek zorundadır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını yukarıda belirtilen ölçme tekniklerine dayalı olarak ölçmeyi hedefler.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Önerilen kaynakları kullanarak dersi takip etmek,
2- % 80'lik devam mecburiyetine uymak,
3- Yapılması planlanan araştırma ve gözlem gezilerine katılmakla yükümlüdür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr.Yalçın Mergen
yalcin.mergen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders günü ve saatlerinde

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatım 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize sınavına hazırlık 1 2 2
Final sınavına hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1222222222222222
ÖK.2222222222222222
ÖK.3222222222222222
ÖK.4222222222222222
ÖK.5222222222222222