DERS ADI

: Tipografiye Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 1002 Tipografiye Giriş ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Grafik Sanatlar Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Görsel İletişim Tasarımı
Grafik Sanatlar
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Temel Tasarım derslerinde öğrenilen temel tasarım öğelerinin (perspektif, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) tipografik düzenlemelere nasıl uygulanacağı üzerinde durulur. Ayrıca yazı karakterlerinin temel sınıflandırılması (Sans Serif ve Serif), Geometrik alt yapılarına göre sınıflandırılması (Humanist, Transitional, Geometric), Başlık, Alt Başlık, Açıklama Metni, Gövde metni gibi yapıların kavranması, Paragraf Sistemleri, Dul, Yetim, Cüce, Nehir ve Göl gibi tipografik terimlerin öğrenilmesi, gibi konuların yanı sıra yazı karakteri seçimi, yazı karakterinin rengi, ölçüsü, "x" yüksekliğinin tasarımdaki etkisi gibi temel konular işlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımın temel öğelerini tipografik tasarımlarla birlikte kullanabilmesi
2   Yazı karakterlerinin temel sınıflandırılmasını (Sans Serif ve Serif), Geometrik alt yapılarına göre sınıflandırılmasını (Humanist, Transitional, Geometric) kavraması ve bu farklılıkların tasarım fikrini görsele dönüştürmede anlatılmak istenenle birebir örtüştüğünün bilincine varması
3   Başlık, Alt Başlık, Açıklama Metni, Gövde metni gibi yapıları kavranması, Paragraf Sistemleri, Dul, Yetim, Cüce, Nehir ve Göl gibi tipografik terimleri öğrenmesi, yazı karakteri seçimi, yazı karakterinin rengi, ölçüsü, "x" yüksekliğinin tasarımdaki etkisi gibi temel konulara hakim olması
4   Verilen Projelere edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı çözüm üretebilmesi
5   Malzeme bilgisi ve kullanma becerisine hakim olması ve pratikte gösterebilmesi
6   Adobe Illustrator programında metin oluşturma, düzenleme konularında yetkin olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta: Tanışma. Öğrencilerle tanışma. Dersin amacının, içeriğinin ve işleyişinin öğrencilerle paylaşılması. Projelerden bahsedilmesi ve ders için gerekli olan malzemelerin belirtilmesi.
2 2. Hafta: 1. Proje Verilir. Konu anlatımı yapılır ve 1. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır.
3 3. Hafta: 1. Proje Devam. 1. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır.
4 4. Hafta: 1. Proje sonlandırılır. 1. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır. Seçilen eskizler orjinal çalışmaya dönüştürülür.
5 5. Hafta: 2. Proje verilir. 2. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır.
6 6. Hafta: 2. Proje Devam. 2. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır.
7 7. Hafta: 2. Proje Devam. 2. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır. Seçilen eskizler orjinal çalışmaya dönüştürülür.
8 8. Hafta: 2. Proje sonlandırılır. 2. Proje orjinal çalışmaları sonlandırılır.
9 9. Hafta: 3. Proje Verilir. 3. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır.
10 10. Hafta: 3. Proje Devam. 3. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır.
11 11. Hafta: 3. Proje Devam. 3. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır.
12 12. Hafta: 3. Proje Devam. 3. Proje için yapılmış eskiz çalışmalara bakılır ve seçim yapılır. Seçilen eskizler orjinal çalışmaya dönüştürülür.
13 13. Hafta: 3. Proje sonlandırılır. 3. Proje orjinal çalışmaları sonlandırılır.
14 14. Hafta: Değerlendirme. Tüm Projeler sunum çıktılarıyla juri öncesi değerlendirilir.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

PIPES, A., Foundations of Art and Design, Laurence King Publishing
LUPTON, E. and Cole Phillips, J., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, New York and Maryland Institute College of Art, Baltimore
BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, 2007, Ankara
HILLNER, M., Basic Typography 01: Virtual Typography, AVA Publishing, Switzerland
AMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Seminerler, Slayt sunumları, Örnekler üzerinden tartışma, Fikir alışverişi, Konu geliştirme, Konu medya uyumluluğu araştırması, Çarpıcı fikirler bulma ve beklenmedik bir sunum hazırlama üzerine araştırma ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ATL Atölye/DerseK/Perf.
3 DJD DönemSonuJüriDeğ.
4 BSN Başarı Notu PR * 0.60 + ATL * 0.20 + DJD * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Özgün proje üretebilme
Projeye uygun medyayı seçebilme
Eskizler ve fikirler üzerine tartışma
Zamanlama: projeyi zamanında bitirmek
Beklenmedik ve çarpıcı sunumlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerin verilen projeleri kendi düşünce ve becerileri ile tamamlamaları ve bu bağlamda tamamen özgün eserler ortaya koymaları beklenir. Herhangi bir şekilde doğrudan başka bir çalışmadan ilham almak, birebir fayda sağlamak, benzerini üretmek hatta başkasına yaptırmak gibi durumlar kesinlikle istenmez.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü
Tel: 0505 525 14 12
e-mail: betulusluozkan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 12 0,5 6
Sunum hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6