DERS ADI

: Yenilik ve Teknoloji Ekonomisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECN 5046 Yenilik ve Teknoloji Ekonomisi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İngilizce İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM ÜÇDOĞRUK GÜREL

Dersi Alan Birimler

İngilizce İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders dünya ekonomisindeki ekonomik değişim ve yenilik dinamikleri ile ilgili konulara değinerek, teknolojik değişim ekonomisinin temel başlıkları hakkında öğrencileri bilgilendirmeyi hedeflemektedir. Üzerinde durulan konular; ekonomistlerin teknolojik değişimi ölçme yöntemleri, teknolojik değişim ve yeniliğin mikroekonomik temelleri, teknolojik gelişme ve yeniliğin karar verici firma üzerindeki etkileri, teknolojinin büyüme ve ekonomik performans üzerindeki etkileri ve hükumet ve uluslararası örgütlerin teknoloji politikası yapım aşamalarıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Teknolojik değişim ve yenilik gibi temel kavramlar hakkında, tüketicilerin ve firmaların karar verme süreçlerini etkileyen faktörleri tanıyabilecek seviyede bir anlayış geliştirmek.
2   Teknolojik gelişmenin mikroekonomik ve makroekonomik etkilerini, ülkelerin farklı ekonomik performanslarını analiz edebilecek şekilde ayrıştırabilmek.
3   Farklı yenilik çeşitlerini, farklı piyasa yapıları altındaki etkilerini analiz edebilmek adına tanımlamak.
4   Teknolojik değişim ve yeniliğin ekonomi üzerindeki etkilerini yorumlayarak farklı politik düzenlemeleri değerlendirebilmek.
5   Farklı sanayi sektörleri ve ülke deneyimlerin betimleyici analizini yapmak amacıyla, verilen bir konu üzerinde sunum yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yenilik, sistemler ve evrim: Giriş ve temel kavramlar
2 Teknolojik değişim teorileri
3 Teknolojik değişim ve yeniliğin ekonomik etkileri: Tarihsel bir değerlendirme
4 Teknolojik değişimin ulusal ve tarihsel belirleyicileri
5 Teknolojik değişimin makroekonomik analizi
6 Yeniliğin ekonomik teorisinin mikroekonomik temelleri
7 Yenilik üzerine yaklaşımlar: Ürün yeniliği
8 Yenilik üzerine yaklaşımlar: Süreç yeniliği
9 Yenilik ve talep iktisadı
10 Yenilik ve firma
11 Yenilik ve firma
12 Yenilik ve piyasa yapısı
13 Yenilik ve piyasa yapısı
14 Yenilik politikaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hall, P. (1994), Innovation, Economics & Evolution, Harvester Wheatsheaf, UK, First Edition.
2. Freeman, C. and L. Soete (1997), The Economics of Industrial Innovation, Routledge Taylor & Francis Group, UK, Third Edition.
3. Verspagen, B., 2005, The Economics of technological change, manuscript.
4. Ders notları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Okumalar
3. Makaleler
4. Sunumlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci, yenilik ekonomisindeki temel kavramları tanımlayabilmelidir.
2. Öğrenci, gerekli mikroekonomi teorisi kavramlarını kullanarak yenilik sürecinin tüketici ve firma kararları üzerindeki sonuçlarını değerlendirebilmelidir.
3. Öğrenci, farklı yenilik ve teknoloji politikalarının sonuçlarını değerlendirebilecektir.
4. Öğrenci, gerekli sayısal ve matematiksal metodları kullanarak yenilikçi firmaların optimizasyon kararlarını bulabilecektir.
5. Öğrenci, gerekli sayısal ve matematiksal metodları kullanarak farklı sanayi sektörleri ve ülke profilleri ile ilgili betimleyici istatistikleri analiz edebilecektir.
6. Öğrenci, seçilecek bir konu hakkında araştırma yapabilecek ve bu araştırmasını ekonomik yenilik ve teknoloji terminolojisine uygun olarak sunabilecektir.

Ödevler tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı ödev konusunu öğrenciye atayacaktır.
b) Ödevler 1) organizasyon, 2) içerik, 3) yazım netliği üzerinden değerlendirilecektir.
Kriter 1 ve 2, toplam ödev notunun %80'i, kriter 3 ise toplam ödev notunun %20'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu mantıksal bir sırayla inceleyen ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu inceleyen ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden inceleyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve ödevin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, ödev konusunu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve ödevin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan, doğru bilgilere yer veren ancak ödevinin çerçevesini çizmeyen ve bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ancak doğru bilgi veremeyen ve ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(3) Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, iyi dil becerisine sahip ve konuyu net bir şekilde anlatabilen öğrenciler %100 (Mükemmel) alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ve konuyu oldukça net anlatan öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ancak konuyu kısmen anlatabilen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu çok kısıtlı anlatabilen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu hiç anlatamayan öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım mecburidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.13251
ÖK.243331
ÖK.325441
ÖK.4221
ÖK.55545