DERS ADI

: Sağlığı Koruma ve Geliştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 6017 Sağlığı Koruma ve Geliştirme SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FATMA ŞEYDA ÖZBIÇAKÇI

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen ve uygun hemşirelik yaklaşımını geliştirmeye yönelik yeterli beceri ve yetkinliğe sahip, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan hemşire yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sağlığı koruma ve geliştirme davranışları ve davranış değişimini etkileyen belirleyiciler arasındaki ilişkiyi açıklar.
2   Davranış değişim teorilerini bilir ve davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme stratejilerini uygular.
3   .Ulusal ve uluslar arası sağlığı geliştirme politikaları, hedefleri, ilkeleri ve standartlarını açıklar.
4   Sağlığı geliştirme programlarını etik konular ve ilkelere göre planlar ve uygular.
5   Kanıta dayalı sağlığı geliştirme programlarını bilir, planlar ve uygular.
6   Sağlığı geliştirme programlarında birey, aile, okul, işyeri, hastane, diğer sağlık kurumlar ve toplum ile işbirliği sağlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlık, sağlığı koruma ve geliştirme davranışları, teori kullanma
2 Sağlığı geliştirme modelleri
3 Sağlığı geliştirme (bireysel düzeyde) sağlık inanç modeli, Planlı davranış modeli, Değişim modeli
4 (Kişilerarası düzey) İletişim teorileri
5 (Toplumsal düzey) Toplumsal organizasyon, sosyal pazarlama, medya etkileri, yayın iletişim teknolojileri
6 Ara sınav
7 Sağlığı Koruma ve Geliştirme Stratejileri: Karar verme aşaması
8 Sağlığı geliştirme proje örnekleri
9 Sağlığı Koruma ve Geliştirme Stratejileri: Karar verme aşaması
10 İyi uygulamalar, kanıtlar
11 Sağlığı Koruma ve Geliştirme Stratejileri:Eylem aşaması
12 Sağlığı koruma ve geliştirmede girişimlerin etkinliğini değerlendirme
13 Birey ve topluma yönelik girişimleri değerlendirme
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Davies M (2005). Health Promotion Theory. Berkshire,GBR.McGraw-Hill Education.

Edelman C, Mandle C(1998). Health Promotion Throughout the Lıfespaın. Fourth Edition.A Harcourt Health Sciences Company,London.

Clark M (1999). Nursing in the Community. Third Edition. Appleton and Lange.

Clark M (2003). Community Health Nursing Caring for Populations. Fourth Edition. Pearson Education,New Jersey.

Smith C.m, Maurer F.A (2000). Community Health Nursing Theory and Practice. Second Edition. Saunders Company,USA.

Pender N (1987). Health Promotıon in Nursıng Practıce. Second Edition. Appleton&Lange,Norwalk, Connecticut.

YERLİ KAYNAKLAR
Baltaş Z (1999). Sağlık Psikolojisi Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi.


Baltaş Z (1999). Sağlık Psikolojisi Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + DKL* 0.20 + FN*0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + DKL* 0.20 + BUT*0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar aracılığıyla; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Öğrenci ödevlerinde; bir konuyu araştırması, analiz etmesi, Dünya örnekleriyle karşılaştırması, kanıta dayalı uygulamalara yer vermesi, yazma ve kendini ifade etme becerisi değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 15 45
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 3 10 30
Sunum Hazırlama 3 3 9
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 30 90
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15
ÖK.25555
ÖK.3555
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65