DERS ADI

: ETNOMÜZİKOLOJİ KURAMI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 6048 ETNOMÜZİKOLOJİ KURAMI II ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1. Bilimsel bilgi alanı ile disiplinler bilgi üretimi arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Müzikoloji ve etnomüzikoloji arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   Etnomüzikolojinin temel kavramlarını ve teorilerini tanımlayabilmesi
4   Etnomüzikolojinin kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmesi
5   Dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ie öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: 1950 lerde Etnomüzikolojinin inceleme alanları 1950 lerde yeniden kurumsallaşmış bir disiplin olarak etnomüzikolojinin temel inceleme alanları ve metodolojisi ele alınacaktır.
2 Etnomüzikolojinin temel tartışma konuları Müzik incelemesi ile ilgili olarak emik-etik, insider-outsider ve etnos kökünden türeyen terimlerin kavramsal içerikleri, etnomüzikolojik inceleme bağlamında tartışılacaktır
3 Amerikan Etnomüzikolojisinde iki eğilim: Merriam ve Hood 1960 ların Amerikan etnomüzikolojisinde müzikoloji backgroudlu (Mantle Hood) olanlar ile antropoloji backgroundlular (Alan Merriam) arasındaki etnomüzikoloji kamplaşması üzerinde durulacaktır.
4 Dilbilimde gelişmeler, iki-dillilik ve etnomüzikolojiye yansıması Lingustik araştırmaların (antropoloji, dilbilim vb.) teorik birimikinin etnomüzikoloji çalışmalarındaki etkisi ele alınacaktır
5 Kültür içinde müzik incelemesi, kültür olarak müzik incelemesi Kültür içinde müzik (music in culture) ile kültür olarak müzik (music as culture) incelemesinin etnomüzikoloji kuramları açısından biçimlenişi tartışılacaktır.
6 Etnomüzikolojide yeniden tarihsel çalışmalar Tarihsel etnomüzikolojinin, daha önceden bilinen tarihsel veriyi doğrulamaktan daha iyisini yapabileceği düşüncesinden hareketle geliştirilen bu eğilim, 1980 ve sonrasının örnek metinleri üzerinden tartışılacaktır.
7 Pradigmatik Yapısalcılık ve etnomüzikolojiye yansıması Sosyal antropoloji içinde biçimlenen yapısal-işlevselci kuramdan farklı olarak, mit odaklı çalışmaların etnomüzikoloji için model oluşturucu bağlamı ele alınacaktır.
8 Etnomüzikolojide İcra Kuramı Müzikolojide tarihsel kökleri bulunan ve notasyon merkezli bir analiz çerçevesinde çalışan icra teorisinin 1980 ler etnomüzikolojisinde alan çalışmasına dayalı olarak biçimlendirilmesi tartışılacaktır
9 Edebiyat ve Tiyatro kuramlarının etnomüzikolojiye yansıması Edebiyat ve dram sanatlarının analiz modellerinden hareketle geliştirilen etnomüzikolojik çalışmalar üzerinde durulacaktır.
10 Etnomüzikolojide biliş ve iletişim teorileri Müziksel algılamanın erken ve geç teorileri yanı sıra, iletişim kuramının etnomüzikoloji çalışmalarına yansıması ele alınacaktır.
11 Etnomüzikoloji de yeniden paradigma değişimi `Herşeyi açıklama gücüne sahip `büyük teorilerin toplumsal teorilerde sorgulanmasına parallel olarak, 1990 lardan günümüze etnomüzikolojideki paradigma değişimi ele alınacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, etnomüzikoloji disiplininin temel kavramların ve teorilerin derinlemesine tartışılmasını içerir. Bu birikim, müziksel olguların etnomüzikolojik analizini içeren örnek metinlerin (kitap, kitap bölümü, makale vb) gözden geçirilmesi temelinde edinilir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen etnomüzikoloji perspektifli müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve etnomüzikoloji teorileriyle ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlanma problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.
Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, etnomüzikolojinin belli bir kavramının, teorisinin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12321321111111
ÖK.23333322111111
ÖK.33333322111111
ÖK.43333322111121
ÖK.53333331312323