DERS ADI

: ETNOMÜZİKOLOJİ KURAMI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 6039 ETNOMÜZİKOLOJİ KURAMI I ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1.Bilimsel bilgi alanı ile disiplinler bilgi üretimi arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Müzikoloji ve etnomüzikoloji arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   Etnomüzikolojinin temel kavramlarını ve teorilerini tanımlayabilmesi,
4   Etnomüzikolojinin kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmesi,
5   Dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ie öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Bilgi, Bilimsel Bilgi ve Bilimsel müzik incelemesi Bilgi (information) ve bilimsel bilgi (knowledge) arasındaki farklılık tartışılacak ve bu tartışma bağlamı bilimsel müzik incelemesi çerçevesinde ele alınacaktır.
2 Disiplin, Kuram, Model, Paradigma, Kavram, terim, yöntem ve teknik Bilimsel bilgi üretme etkinliğini, bilimsel olmayan bilgi modellerinden ayrıştırmada öne çıkarılan bir dizi kavram ve terim tartışılacaktır
3 Disipliner müzik incelemesine giriş: Müzikoloji 19. yüzyılda bir çağ ruhunun sonucu olarak öne çıkan disipliner müzik incelemesinin; tarihsel ve sistematik müzikoloji adı altındaki etkinliği üzerinde durulacaktır.
4 Etnomüzikolojiye giriş Sitematik Müzikolojinin alt dalı ve bir çalışma alanı olarak beliren karşılaştırmalı müzikolojinin etnomüzikolojiye evrilmesi derinlemesine ele alınacaktır.
5 Evrimci kuram ve erken etnomüzikoloji çalışmaları Sosyal bilimlerde öne çıkan evrimci teori, özellikle antropolojik evrimci modeler ve örnek çalışmalar yolu ile ele alınacak ve erken etnomüzikoloji çalışmalarına yansıması tartışılacaktır.
6 Difüzyonist kuram ve erken etnomüzikoloji çalışmaları Sosyal bilimlerde öne çıkan difüzyonist (yayılımcı) teori, özellikle antropolojik difüzyonist modeler ve örnek çalışmalar yolu ile ele alınacak ve erken etnomüzikoloji çalışmalarına yansıması tartışılacaktır.
7 Yapısal-İşlevsel Antropoloji kuramı ve etnomüzikoloji Sosyal antropoloji içinde biçimlenen yapısal-işlevselci kuramının etnomüzikoloji çalışmaları için model oluşturucu bağlamı üzerinde durulacaktır.
8 Kültürel görecelik ve etnomüzikoloji Kültürel görecelik temelinde yükselen Amerikan antropolojisi ile erken etnomüzikoloji çalışmaları arasındaki ilişki ele alınacaktır.
9 Folklor disiplinin inşası sürecinde antropoloji ve etnomüzikoloji Farklı coğrafyalarda birbirinden farklı bir içerik ve inceleme yaklaşımı ile öne çıkan folklor disiplininin; antropoloji ve etnomüzikoloji modelleri arasındaki örtüşme ve ayrışma noktaları tartışılacaktır.
10 Bütüncül perspektif: Berlin okulu ve Amerikan kültürel antropolojisi Berlin okulunun spekülatif teorisi ile Boas tarzı Amerikan kültürel antropoloji geleneğinin kaynaşması ve etnomüzikoloji pratisyenlerininin çalışmalarına yansıması ele alınacaktır.
11 Etnomüzikoloji de paradigma değişimi `Karşılaştırmalı incelemenin sosyal teorilerde sorgulanmasına parallel olarak karşılaştırmalı müzikolojinin yeni etkinlik alanı olarak etnomüzikoloji ve ikinci dünya savaşı sonrası örgütlenmesi ele alınacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, etnomüzikoloji disiplininin temel kavramların ve teorilerin derinlemesine tartışılmasını içerir. Bu birikim, müziksel olguların etnomüzikolojik analizini içeren örnek metinlerin (kitap, kitap bölümü, makale vb) gözden geçirilmesi temelinde edinilir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen etnomüzikoloji perspektifli müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve etnomüzikoloji teorileriyle ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlanma problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.
Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, etnomüzikolojinin belli bir kavramının, teorisinin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12321321111111
ÖK.23333322111111
ÖK.33333322111111
ÖK.43333322111121
ÖK.53333331312323