DERS ADI

: Dil, Toplumsal Cinsiyet ve Feminist Kuram

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6125 Dil, Toplumsal Cinsiyet ve Feminist Kuram SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dil ve cinsiyet arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini, toplumda dil aracılığıyla ifade edilen ve sürdürülen basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini sorgulamalarını sağlamak ve dilde biçimsel, anlamsal ya da edimsel olarak cinsiyetin nasıl kodlandığı ve kurgulandığı konusunda öğrencilere eleştirel bir bakış açısı kazandırmak ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin feminist kuramın yaklaşımını özümsemesini sağlamak ve onların bu yaklaşımı kullanarak araştırma yapabilecek ve bulguları yorumlayabilecek bir düzeye erişmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal cinsiyet rolleri ve dil arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
2   Görsel ya da yazılı bir metinde basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini
3   Feminist kuramı ve temel kavramlarını ana hatlarıyla açıklayabilmesi
4   Toplumsal cinsiyet rollerini feminist yaklaşımlarla açıklayabilmesi
5   Toplum-dil-cinsiyet arasındaki ilişkiyi feminist yaklaşımlar çerçevesinde sorgulayabilmesi
6   Metinlerde açık ya da örtük olarak sunulan cinsiyet ideolojisini feminist kuramlar çerçevesinde ortaya koyan bir araştırma yapabilmek ve bunu yazılı bir metin haline getirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve Toplumsal cinsiyet arasındaki ilişki ve bu konu üzerinde yapılan ilk çalışmalar
2 Toplumsal cinsiyetin toplum, kültür ve değerleriyle ilişkisi
3 Ulamlaştırma ve bilişsel modeller
4 Dil kullanımı ve anlamın üretilmesi
5 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşımlar (1)
6 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşımlar (2)
7 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşımlar (3)
8 Ara sınav
9 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi konusunda bilinçlenme: Dildeki değişimler
10 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi konusunda bilinçlenme: Bağlam
11 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşım üzerine yapılan araştırmalar (1)
12 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşım üzerine yapılan araştırmalar (2)
13 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşım üzerine yapılan araştırmalar (3)
14 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşım üzerine yapılan araştırmalar (4)
15 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine femist yaklaşım üzerine yapılan araştırmalar (4)
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aydın, D., & Ercan, S. (2021). Gender-Based Use of Concession: Insights from Turkish Spoken Discourse. Dil Dergisi, 172(2), 133-159.
Bucholtz, M. (2004). Language and Woman s Place: Text and Commentaries. OUP.
Christie, C. (2000). Gender and Language: Towards a Feminist Pragmatics.Edinburgh: Edinburgh University Press
Ercan, G. S. (2022). Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi: geçmişten günümüze farklı yaklaşımlar, International Scientific Conference «Global Challenges Of Innovative Science», ss. 225-230. Leipzig, Germany, March 06, 2022
Ekici, C., & Ercan, G. S. (2019). Gazete Köşe Yazıları Söyleminde Süreç Seçimi: Toplumsal Cinsiyet ve Politik İdeoloji Etkisi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 30(1), 123-144.
Holmes, J., Hamilton, H. E. & Meyerhoff, M. (Eds.). (2015). The handbook of language and gender. Wiley Blackwell.
König, G. Ç. (1992). Dil ve Cinsiyet: Kadın ve Erkeklerin Dil Kullanımı. Dilbilim Araştırmaları, s.25-35. Ankara: Hitit Yayıncılık.
Lakoff, R. (1975). Language and Woman s Place. New York: Harper and Row.
Litosseliti, L. (2014). Gender and language theory and practice. Routledge.
Litoselliti, L. & Sunderland, J. (2002). Gender Identity and Discourse Analysis. Amsterdam: John Benjamins.
Sancar, S. (2009). Türkiyede feminizmin sosyal bilimlere etkisi. (içinde) İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. (40) ss. 119-132.
Sunderland, J. (2006). Language and Gender.Oxon: Routledge.
Yertutan, S., & Ercan, G. S. (2023). Toplumsal cinsiyet rollerinin Türk yeraltı edebiyatında kabalık bağlamında temsili. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(2), 614-626.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 sınavlar, ödevler, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir
mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak
değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 11:45-12:45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 9 9
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 3 20 60
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.6555