DERS ADI

: Bilişsel Dilbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6060 Bilişsel Dilbilim SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dilin dil-dışı dünyadaki deneyimlerimizle ilişkili olduğunu, sözcük oluşumunun nasıl meydana geldiğini, algının zihinsel sözlükçenin bir parçası olan bilişsel sistemlerin oluşumunda ne denli rol oynadığını, ve sözcüklerin iç ve dış yapısını anlamsal ve sözdizimsel düzeyde ne şekilde etkilediğini göstermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil-dışı dünyayı algılama, bölütleme ve kavramsallaştırmadaki zihinsel işlevleri öğrenmek
2   Bilindik nesne ve olayların zihinsel sözlükçeye aktarımı hakkında bilgi edinmek
3   Bilginin ayıklanması ve düzenlenmesini anlamak
4   İkoniklik, dilbilgiselleşme ve sözcüksel değişim ile bilişselliğin yabancı dil öğrenimine olan katkısının farkındalığına varmak
5   Bilişsel dilbilimsel deney tasarlayarak deney yapmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilişsel Dilbilimine Giriş Geçmiş Alanın Kurucuları - Sapir-Whorf Varsayımı Bilişsel Dilbiliminde Üç Akım: Deneyimsel Bakışaçısı Önceleme Bakışaçısı Dikkat Bakışaçısı
2 Tipik örnekler ve Kümeler Renkler, Dörtgenler, Kuşlar ve Kupalar: Sözcüksel Ulamlara Yönelik Öncü Deneysel Araştırmalar
3 Bağlam-Bağlılığı ve Kültürel Modeller Kümeleme Düzeyleri
4 Altseviye Kümeleri, Bileşik Terimler ve Sözcük Oluşturma Temel Seviye Kümeleri ve Temel Deneyimler: Eylem, Olay, Özellik, Durum ve Konum
5 Kavramsal Eğretileme ve Düzdeğişmece Eğretileme ve Düzdeğişmeceler: Söz Sanatından Kavramsal Düzenlere
6 Düşünmenin Bir Yolu Olarak Eğretileme: Bilim ve Politikadan Örnekler
7 Vize Haftası
8 Vize Haftası
9 Beti ve Zemin Beti ve Zemin, Gezinge ve Belirge: Edatlara Yönelik Erken Dönem Araştırmalar
10 Beti, Zemin ve İki Eğretileme: Tümcecik Örüntülerine Yönelik Bir Bilişsel Açıklama Diğer Önceleme Tipleri ve Bilişsel İşlemleme
11 Çerçeve ve Dikkat Yaklaşımı Çerçeve ve Yazı Olay Çerçeveleri ve Dikkatin Pencerelenmesi
12 Dilsel Çerçeveleme ve Anlatılara Uygulanması
13 Bilişsel Dilbiliminde Diğer Konular İkoniklik Dilbilgiselleşme
14 Sözcüksel Değişim ve Tipik Örnek Olma Yabancı Dil Öğretimine Olan Etkiler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Croft, William et al. (2004) Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Dabrowska, Ewa & Dagmar Divjak (2015) Handbook of Cognitive Linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Evans, Vyvyan, Bergen, Benjamin & Zinken, Jörg (edk.) (2006) The Cognitive Linguistics Reader. London: Equinox.
Evans, Vyvyan & Green, Melanie (2006) Cognitive Linguistics: An Introduction. Lawrence Erlbaum Associates.
Geeraerts, Dirk (2006) Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Geeraerts, Dirk & Cuyckens, Hubert (2007) The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ungerer, Friedrich & Schmid, Hans-Jörg (1996) An Introduction to Cognitive Linguistics. London & New York: Addison Wesley Longman Ltd.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Örnek ve deneyler üzerinde tartışma
Deney tasarlama ve deney yapma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1-5 Ödev/sunum portföyü, vize ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 15 15
Proje Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 216

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.153
ÖK.253
ÖK.3354
ÖK.4555
ÖK.5555