DERS ADI

: İslam Kurumları Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6101 İslam Kurumları Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

ıMüslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek ve VII. Asırdan günümüze kadar gelen kurumların fonksiyonlarını ortaya koymak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam medeniyetini oluşturan unsurları ve kurumları tanır.
2   İslam medeniyetinin özgün yanlarını diğer medeniyetlerden ayırt eder.
3   Medeniyetler arası etki bağlamında batı medeniyeti ve kurumlarının oluşumunda İslam medeniyeti ve kurumlarının etkisini tartışır.İslam Medeniyetinde müesseselerin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerini karşılaştırır.
4   İslam Medeniyetinde müesseselerin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerini karşılaştırır.
5   İslam kurumlarının maddi ve manevî unsurlarını açıklayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Kurumu (Kavram, Tanım ve Tasnif)
2 İslam Medeniyeti İçinde Kurumlar
3 İslam Medeniyetinin Doğuşu ve gelişmesi
4 İslam Medeniyetinde Toplum ve Sosyal Hayat
5 İslam Medeniyetinde Aile
6 İslam Medeniyetinde Çevre
7 İslam Medeniyetinde Sosyal Dayanışma Müesseseleri (Dinî Kurumlar)
8 İslam Medeniyetinde Vakıflar
9 İslam Medeniyetinde Eğitim kurumları
10 İslam Medeniyetinde Siyasi kurumlar
11 İslam Medeniyetinde İktisadi kurumlar
12 Divanlar
13 İslam Medeniyetinde Askeri Kurumlar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul
Mehmet Şeker, İslam da Sosyal Dayanışma Müesseseleri, DİB yay.
Barthold-Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, DİB yay.
Corci Zeydan, Medeniyet-i İslamiye Tarihi, İkdam Gazetesi yay.
Cahit Baltacı, İslâm Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005
Şevki Ebu Halil, İslam ve Dünya Medeniyetleri Tarihi, (trc. A. Aydın), İstanbul 2005, Bilge Adam Yayınları
Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, İstanbul 2004, Litra Yayınları
İ. Aycan, Emeviler Dönemi Bilim Kültür ve Sanat Hayatı, Ankara 2003, İlahiyat Yayınları
F. Sezgin, İslam'da Bilim ve Teknik, Ankara 2007, Kültür Bakanlığı Yayınları.
H.A.R. Gibb., İslâm Medeniyeti Üzerine Araştırmalar.
H. G. S. Hodgson, İslâm'ın Serüveni, İstanbul 1993, İz Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15.00-1700

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 211

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1555
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.44
ÖK.544