DERS ADI

: Türk-İslam Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6006 Türk-İslam Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Müslüman Türklerin tarihinin önemli bir kısmını Anadolu Türk tarihi oluşturmaktadır. Bu gerçekten hareketle; Doktora düzeyindeki öğrencilerimizin;
1- Anadolu nun, Türkler tarafından fethi ve Anadolu nun Türkleşme ve İslamlaşma süreciyle alakalı bilgi kaynaklarını tanımalarını sağlamak,
2-Türkiye Selçuklu Devleti, Anadolu Beylikleri ile Osmanlı devletinin kuruluş dönemi tarihleri ve dolayısıyla Anadolu'daki Türk-İslam medeniyetini temel tarihi kaynaklardan bilimsel bir yaklaşımla doğru bir şekilde öğrenme, anlama ve elde ettikleri bilgileri yorumlama becerileri kazanmalarına yardımcı olmak,
3- Söz konusu dönemlere ait kimi siyasi, askeri, dini, sosyal, iktisadi, kültürel ve medeni meseleleri bilimsel bir yaklaşımla analiz etme, yorumlama ve kompoze etme yeteneklerinin gelişmesini ve farklı bakış açıları kazanmalarını sağlamak.
4- Bunlar sayesinde günümüzde Türk milletinin ve Türk ve İslam dünyasının karşı karşıya kaldığı kimi siyasi, dini, toplumsal, ilmi ve kültürel sorunların anlaşılmasına ve çözümüne dair fikir, yorum ve öneriler geliştirmeleri için duyarlılık ve motivasyon oluşturmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu'nun Türk yurdu haline gelme sürecini kronolojik çerçevede takip edebilir.
2   Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinin tarihini, kültür ve medeniyetlerini temel ve güvenilir kaynaklardan doğru bir şekilde öğrenir ve bu sayede Anadolu Türk tarihi hakkında objektif değerlendirmeler yapabilir. Bunların Anadolu Türk tarihi ve kültüründeki yeri ve önemini kavrar.
3   Anadolu nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecine hizmet eden çeşitli unsurlar ile bunların siyasi, askeri, dini, sosyal ve kültürel faaliyetleri ve rolleri hakkında bilgi sahibi olur.
4   Osmanlıların kuruluşunu ve devlet haline dönüşmesini mümkün kılan şartları ve dinamikleri öğrenerek bunları tahlil edip değerlendirir. Bu sayede tarihe çok yönlü bakma yeteneği ve tecrübesi kazanır.
5   Anadolu Türk tarihinin genel Türk tarihi, İslam tarihi ve genel Dünya tarihi içerisindeki yerini ve önemi hakkında bilgi sahibi olarak değerlendirme, analiz yapma ve günümüzün kimi sorunlarına dair sonuçlar çıkarabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye Selçuklu Devleti İle Anadolu Beylikleri Tarihinin Temel Kaynakları Tanıma ve Değerlendirme
2 Anadolu ya Vuku Bulan Türk Göçleri ve Bunların Anadolu Türk Tarihine Etkileri ve Sonuçları
3 Kutalmış Oğullarının Anadolu'daki Faaliyetleri ve Türkiye Selçuklu Devletinin Kuruluşuyla Alakalı Farklı Yaklaşımlar ve Tartışmalar
4 Türkiye Selçuklularının Bizans ve Ermenilerle Münasebetleri
5 Haçlı Seferlerinin Sebepleri ve Sonuçlarını Değerlendirme
6 Türkiye Selçuklularının Büyük Selçuklu ve Abbasilerle Münasebetleri
7 Osmanlıların İlk Devri İle Alakalı Temel Tarih Kaynakları Tanıma ve Bunları Değerlendirme
8 Osmanlıların Menşei, Kimliği ve Kuruluşu İle Alakalı İleri Sürülen Tezler ve İddialar
9 Osmanlı Fetih Yöntemleri ve Büyüme Stratejisi: Bizans Politikası ve İlişkileri
10 Osmanlının Devletleşme Yönündeki Adımları ve İhdas Edilen Bazı Kurumlar: Yaya ve Müsellem Teşkilatı, Devşirme Sistemi, Yeniçeri Ocağının Kuruluşu, Kazaskerlik vb.
11 Osmanlının Diğer Türk Beylikleri İle Münasebetleri ve Anadolu Türk Birliğinin Sağlanması
12 Osmanlının İlk Döneminde İlim ve Kültür Faaliyetleri
13 Osmanlının Toplumsal Tabanı ve Tarihi Arka Planı
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- İbn Bibi, el-Evamiru'l-Alaiyye fi'l-Umuri'l-Alaiyye (Selçukname)
-Kerimüddin Aksarai, Müsameretü'l-Ahbar
- Müneccimbaşı Ahmed b. Lutfullah, Camiü'd-Düvel I-II, (Neşr. Ali Ongül)
-Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti,
- Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye
- Heyet,Türkler Ansiklopedisi
-İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I-XII.
- Heyet, Osmanlı Ansiklopedisi
- Söğütten İstanbul'a (Makaleler)
- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağı (1300-1600)
- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi
-Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi
-Heyet, Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi I-II (Ed. Ekmeleddin İhsanoğlu) İrcica Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kaynakları tanıma, okuma, araştırma, bilgi toplama, anlatma, değerlendirme, yorumlama, sunum yapma, tartışma soru- cevap, ödev ve uygulama..

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 187

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.13345
ÖK.253455
ÖK.3354
ÖK.4555
ÖK.5555