DERS ADI

: Tasavvuf Edebiyat İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6254 Tasavvuf Edebiyat İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Türk Edebiyatının önemli bir parçası Tasavvufî Türk Edebiyatı veya Tekke Edebiyatı adıyla anılan edebiyattır. Tasavvufî Türk Edebiyatı Ahmed Yesevî den Klasik Edebiyatın son temsilcisi Şeyh Gâlib e kadar uzanır. Bu çizginin öğrenilmemesi, daha sonra hocalık makamını işgal edecek olan doktora öğrencilerimizde büyük eksiklik meydana getirecektir. Bu sebeple Türk Edebiyatı içindeki tasavvuf damarı çok iyi incelenmelidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tasavvuf Edebiyatı alanını daha yakından tanır.
2   Tasavvuf hakkında geniş bilgi elde eder.
3   Türkiye'deki tasavvuf çalışmalarından haberdar olur.
4   Ahmed Yesevî, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Velî gibi tasavvuf büyüklerini öğrenir.
5   Türk Edebiyatının önemli bir bölümü hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yesevîlik Bilgisi
2 Yunus Emre ve Tasavvuf
3 Mevlâna'nın Tasavvuftaki Yeri
4 Hacı Bektâş-ı Velî ve Bektâşî Edebiyatı
5 Alevî Bektâşî Edebiyatı
6 Eşrefoğlu Rûmî ve Erzurumlu İbrahim Hakkı ve Kâdirîlik
7 XVI. Yüzyıl Halvetî Edebiyatı
8 ARA SINAV
9 İbrahim Gülşenî ve Gülşenîliğin Türk Topraklarındaki Seyri
10 Tasavvufî Şiir Şerhleri Üzerine
11 Osmanlı Toplumunda Tasavvuf Kitapları Üzerine
12 Sûfi ve Şiir Üzerine
13 Mevlevî Şâirler
14 Şeyh Gâlib ve Mevlevî Edebiyatı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Mahmut Erol Kılıç, Sufi ve Şiir, İnsan Yay., İstanbul 2005.
Yardımcı kaynaklar:
Cemal Kurnaz-Mustafa Tatçı, Yesevîlik Bilgisi,MEB Yay., İstanbul 2000.
Abdülbaki Gölpınarlı, Mevlana dan Sonra Mevlevîlik, İnkılap Yay., İstanbul 2009.
Abdülbaki Gölpınarlı, Alevî-Bektâşî Nefesleri, İnkılap Kitabevi, İstanbul 1992.
Abdülbaki Gölpınarlı, Yunus Emre ve Tasavvuf, İnkılap Kitabevi, İstanbul, tarihsiz.
Himmet Konur, İbrahim Gülşenî, Hayatı, Eseleri, Tarikatı, İnsan Yay., İstanbul 2000.
Kaplan Üstüner, Divan Şiirinde Tasavvuf, Birleşik Yay., Ankara 2007.
Kenan Erdoğan, Niyâzî-i Mısrî Divanı, Akçağ Yay., Ankara 2008.
Ali Öztürk, XVI. Yüzyıl Halvetî Edebiyatı (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2003.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, Okuma, Soru- Cevap, Anlama, Anlatma ve Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan Edilecektir

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 -18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 5 65
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 204

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.152
ÖK.235
ÖK.3235
ÖK.432
ÖK.543