DERS ADI

: Türkiye'de Dini Akımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6257 Türkiye'de Dini Akımlar SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ADİL ÇİFTÇİ

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Sosyolojik bakış açısı çerçevesinde dini akımlar sosyolojisi üzerine kavramsal çerçeveyi kurup Cumhuriyet'in kuruluşundan 1960lara kadar Türkiye'de ortaya çıkan dini akımlar ve grupları tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye'nin modernleşme sürecinde din ve dini grupların yaşadığı değişimi öğrenir.
2   Cumhuriyet kurulduktan 1960lara kadar Türkiye'de etkin olan dini akımları tanır.
3   Cumhuriyetin ilk dönemlerinde ortaya çıkan dini akımların günümüze yansımalarını analiz eder
4   Dini hareketler ve akımlar üzerine sosyolojik teori ve yaklaşımları kazanır.
5   Cumhuriyet'in ilk döneminde ortaya çıkan dini akımların günümüze etkisini değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramsal Çerçeve: Cemaat, cemiyet, hareket, akım
2 Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Değişme
3 Kavramsal Çerçeve: Sekülerleşme, Modernite ve Din
4 Osmanlı Modernleşmesi
5 Cumhuriyet ve Din
6 Cumhuriyet Dönemi Modernleşme ve Din
7 Cumhuriyet Dönemi Dini Akımlar: Genel Çerçeve
8 Cumhuriyet Dönemi Dini Akımlar
9 Kavramsal Çerçeve: Türkiye'de Dini Akımlar Tipolojisi
10 Dini Akımların Sosyal İşlevleri
11 Dini Akımların Siyasal İşlevleri
12 Uygulama: Nurcu Hareketi
13 Said Nursi ve Nurculuk
14 Nurculuk Hareketine Genel Bakış

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Şerif Mardin, Bediüzzaman Said Nursi Olayı: Modern Türkiye'de Din ve Toplumsal Değişme.
Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında Değişim Süreci.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin Cumhuriyetin ilk dönemlerinde ortaya çıkan dini akımları öğrenmeleri ve onların günümüze yansımalarını tartışabilmeleri değerlendirmenin temelini oluşturacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her hafta ilgili yerler derse gelinmeden önce okunacak ve ders interaktif bir tarzda her bir öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşecektir. Verilen ödevler öğrenciler tarafından istenilen tarihlerde getirilmelidir. İstenilen tarihten sonra verilen ödevler değerlendirilmeye alınmayacaktır. Öğrencilerin ders saatlerine riayet etmeleri kendilerinden istenecek, derse 15 dakikadan fazla geç kalacakların veya derse katılamayanların bu durumlarının değerlendirilmede göz önüne alınacağı iletilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

adil.ciftci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555