DERS ADI

: Gündelik Hayat ve Din

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6265 Gündelik Hayat ve Din SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Moderniteyle karşılaşan toplumların gündelik yaşamlarındaki, zamanın geçerli eğilimleri ve dini paradoksun kökeni, nedenleri ve etkilediği uzanımsal boyutların diakronik bir yaklaşımla incelenmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gündelik hayat ve dinsellik ilişkisini analiz yeteneğini kazanır.
2   Gündelik hayattaki dinselliğin modern bileşenlerini tahlil eder.
3   Dindarın, kültürel mirasın çeşitliliği karşısındaki seçicilik problemini yorumlar.
4   Türkiye'deki dindarlık tipolojilerini öğrenir.
5   Müslüman modernleşmesi meselesi karşısında dinin referans gücünü tahlil eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gündelik hayat kavramı
2 Gündelik hayat bilim ve yaşam tarzları
3 Gündelik hayatın dönüşümü ve din
4 Dinsellik ve dindarlık kavramları
5 Değişen hayatlar ve tüketilen din
6 Dinselliğin modern bileşenleri
7 Dindarlık karşısında Cumhuriyet, Din ve kültür politikaları
8 Türkiye dindarlığı
9 Türkiye'de dindarlık tipolojileri
10 Dindarlığın dönüşümü ve yeni tipolojiler
11 Müslüman modernleşmesi ve Modernliğin teminatı: laiklik ve sekülerlik
12 Modern Müslüman ve talepkâr dinsellik
13 Bir referans noktası olarak din ve yeni anlamlar
14 Modern olanın dinselliği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Necdet Subaşı, Gündelik Hayat ve Dinsellik, İz Yayınları, İstanbul 2004.
2. Adil Çiftçi, Anlayıcı Yaklaşım ve Din Sosyolojisi İçin Uzanımları, Ankara Okulu Yay., Ankara 2004.
3. Adil Çiftçi, Din Sosyolojisi ve Yöntem Toplumbilim Yazıları II., Ankara 2011.
4. Henri Lefebvre, Modern Dünyada Gündelik Hayat, Metis Yayınları, İstanbul 2010.
5. Kollektif, Türkiye'de Dindarlık, İletişim Yayınları, İstanbul 2012.
6. Alain Coulon, Etnometodoloji, Küre Yay., İstanbul 2012.
Yardımcı kaynaklar:
1. Necdet Subaşı, Öteki Türkiye'de Din ve Modernleşme, Vadi Yayınları, Ankara 2003.
2. Ali Akdoğan, Geleneksel Toplumdan Modern Topluma Geçişte Dini Hayat, Rağbet Yayınları, İstanbul 2002.
3. Ruth Wallace & Allison Wolf, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, çev. L. Elburuz, M. R. Ayas, Doğu Batı Yay., İstanbul 2011.
4. Nilüfer Göle'nin eserleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve final sınavında öğrencilerin öğrenmeleri gereken bilgileri öğrenip öğrenmediklerini sınayan soruların yanı sıra yorum güçlerini arttırmaya yönelik klasik tarzda sorular yer alır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetcem.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1533455
ÖK.2533455
ÖK.3533455
ÖK.4533455
ÖK.5533455