DERS ADI

: Yeniçağ Felsefesinde Mantık Eleştirileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6207 Yeniçağ Felsefesinde Mantık Eleştirileri SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Yeniçağ felsefesinde Mantık disiplinin konumu ve işlevinin ne olduğunu betimlemek, gerek yöntem ve gerekse konuları itibariyle mantık disiplinine yöneltilen eleştirileri tahlil etmek ve böylece öğrencileri mantığın meseleleri üzerinde felsefi bilgi üretmeye teşvik etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yeniçağ felsefesinde mantık disiplinin konumu ve işlevinin ne olduğunu kendi eserlerinden okuyarak öğrenmeleri.
2   Yeniçağ'da mantık disiplininin epistemoloji ile ilişkisi hakkında bilgi ve bilinçli olmaları.
3   Yeniçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem tartışmalarını düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.
4   Yeniçağ felsefesinde dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mantığın Yeniçağ felsefesine İntikali
2 Metot Olarak Mantığa Yapılan Eleştirilere Giriş
3 Kelamcıların ve Dilcilerin Yönelttiği Eleştiriler
4 Descartes'in bilgi anlayışı
5 Descartes'in mantık anlayışı
6 Kant'ın bilgi anlayışı
7 Kant'ın mantık anlayışı
8 Descartes'in mantık eleştirileri
9 Kant'ın mantık eleştirileri
10 Kant ve Descartes Karşılaştırması
11 Bacon'un felsefesinde düşünmenin mantığı
12 Bacon'da mantıksal düşünme
13 Bacon'un bilgi ve mantık eleştirileri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

DESCARTES, Rene (2004). Felsefenin İlkeleri, çev. Mesut Akın, İstanbul: Say Yayınları.
DESCARTES, Rene (2012). Metot Üzerine Konuşma, çev. K. Şehir Sel, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
BACON, F. (1999). Novum Organum, S. Ö. Akkaş (Çev.), Ankara: Doruk Yayıncılık.
KANT, Immanuel,Critique of Pure Reason, Çev. ve Ed. Paul Guyer ve Allen W. Wood, USA:Cambridge University Press, 1998.
KANT, Immanuel,Lectures On Logic, Çev. ve Ed. J. Michael Young, USA: Cambridge University Press, 1992.
KANT, Immanuel, Critique of Practical Reason, Çev. Werner S. Pluhar, USA: Hackett Publishing Company, 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem ve konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrar; mukayese ve tahlil etmek suretiyle bu tartışmaların ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

perşembe 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Kitap Okuma 7 3 21
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 181

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154454
ÖK.254454
ÖK.354454
ÖK.454454