DERS ADI

: Nitel Araştırma Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TUİ 6200 Nitel Araştırma Yöntemleri SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖMÜR NECZAN ÖZMEN

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği Doktora

Dersin Amacı

Ders, kalitatif araştırma yöntemlerine bir giriş yapmak üzere tasarlanmıştır. Bu ders, açıklama, teori geliştirme ve teori test etme amaçlarına yönelik olarak gerçek örnek olay araştırması stratejisi üzerine yapılandırılmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dersin tamamlanması ile birlikte, öğrenciler; Kalitatif araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenecek;
2   Örnek olay çalışması araştırma yöntemin tasarımının temel öğelerini anlayacak ve uygun değerlendirme ölçütlerini bilecek;
3   Kalitatif araştırmayı desteklemek üzere geliştirilmiş araçları kavrayacak ve bu araçları uygulayabilecek;
4   Araştırma tasarımı, mülakat, veri yönetimi, kodlama; ileri araştırma teknikleri ve kalitatif araştırmanın raporlaştırılması gibi temel kalitatif araştırma uygulamalarını gerçekleştirebilecek;
5   Kalitatif araştırma içeren akademik yayınları bu konudaki bilgilerine dayanarak değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işlenişin tanıtımı, Temel kavramlara giriş
2 Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler, Nitel Araştırmanın Temelleri ve nitel araştırmanın bilimsel araştırma içerisindeki yeri, Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması Creswell (2013, Bölüm2) Glesne (2012, sayfa 1-19) Maykut & Morehouse (1994, 1- 40) Merriam (2013, 1. Bölüm) Patton (2014, Bölüm 1-4) Stake (2010, 1-71) Yıldırım ve Şimşek (2005, Bölüm 1-2)
3 Nitel Araştırmanın Planlanması, Nitel Araştırmanın Temel Aşamaları, Nitel Araştırma Sorusu Yazma, Nitel araştırma süreci, nitel araştırma problemi belirleme, Nitel araştırma desen ve yöntemleri: Bodner & Orgil (2007, Ch 3, 6-8 ve10) Creswell (2013, 4. Bölüm) Glaser & Strauss (1967, Tüm kitap) Glesne (2012, sayfa 19-30) Merriam (2013, 2. Bölüm) Pattton (2014, Bölüm 2- 5) Taber (2000) Yıldırım ve Şimşek (2005, Bölüm 3)
4 Nitel Araştırmada Örneklem Seçimi Creswell (2013, 3. ve 6. Bölümler) Glesne (2012, 2. Bölüm) Maykut & Morehouse (1994, 43-63) Merriam (2013, 4. Bölüm) Pattton (2014, Bölüm 3- 5) Stake (2010, 71-87) Yıldırım ve Şimşek (2005, Bölüm 4. ve 6. Bölümler),
5 Nitel Araştırmada Güvenirlik ve Geçerlik Nitel Araştırmada Araştırmacı Davranışına İlişkin Bazı İlkeler Yıldırım ve Şimşek (2005, Bölüm 12) Cho & Trent (2006) Kvale (1996, 229-252) Lincoln & Guba (1985, 289-331) Yıldırım (2010, Bölüm 14) Merriam (2013, 9. Bölüm) Creswell (2013, 10.Bölüm) Pattton (2014, Bölüm 9)
6 Nitel araştırmada veri toplama araçları I: Görüşme ve odak grup görüşmesi, Nitel araştırmada veri toplama araçları II: Gözlem nitel araştırmada veri toplama araçları III: Dokümanlar ve mecazlar yoluyla nitel veri toplama ve sesli ve görsel araçlar (Fotograf, ses ve video). Bell (2005, 156-171) Creswell (2013, 7. Bölüm) Denscombe (2010, 172-195) Glesne (2012, 4.Bölüm) Keats (2000, Tüm kitap) Kvale (1996, Tüm kitap) Maykut & Morehouse (1994, 68- 110; 126-134;178-189) Merriam (2013, 5. Bölüm) Pattton (2014, Bölüm 7) Seidman (2006, Tüm kitap) Stake (2010, 88-108) Yıldırım ve Şimşek (2005, Bölüm 7-8)
7 Kültür analizi (etnografi) Hermenotik (Hermeneutic)
8 Olgu bilim (fenomenoloji),
9 Kuram oluşturma (gömülü teori)
10 Anlatı/Biyografi (Narratives),
11 Söylem Analizi (Discourse)
12 Durum çalışması Case-Örnek olay)
13 Eylem araştırması Retrospektif ve introspektif araştırmalar
14 Nitel araştırma sonuçlarının raporlaştırılması (bilime ve uygulamaya katkısı) ve makale yazımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Auerbach, C.F. & Silverstain, L.B. (2003). Qualitative data: An introduction to coding and analysis. New York: New York University Press.
Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma gore nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B.Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
Çelik, H., & Ekşi, H. (2015). Nitel desenler: Gömülü teori. İstanbul: Edam

Flick, U. (2014). The SAGE handbook of qualitative data analysis. London: Sage.

Glaser, B.G & Straus, A.L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. London: Aldine Transaction.

Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy & Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.

Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Miles, M.B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis (3rd Ed.). London: Sage. (Kitabın 2. Baskısının Türkçe çevirisi yapılmış olup Pegem Akademi den temin edilebilir)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Haftalık ders anlatımları
2. Haftalık okumalar ve ödevler
3. Makale değerlendirme, tartışma ve sunumlar
4. Örnek olay çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders kapsamında hazırlanacak proje örnek olay araştırması stratejisine dayalı olacak , küçük fakat gerçek bir proje ile kalitatif veri analizinin gerçekleştirilmesini içerecektir.

Değerlendirme Kriteri

Örnek Olay Ödevi
1) Olgular/Özet/Örnek Olay : Örnek olay arka planının yönleri, özellikleri, gerçekleri, benzersiz perspektifleri göz önünde bulundurun, (10 Points)
2) Sorun Tanımlama: Sorunları, meseleleri tanımlama(20 Points)
3) Analiz: Örnek olay gerçeklerinin değerlendirilmesi, sorunların değerlendirilmesi (20 Points)
4)Alternatif Çözüm/ Seçenekler/ve En İyi Çözüm: Alternatif seçeneklerin değerlendirilmesi, alternatifler arasında karşılaştırma (20 Points)
5) Öneriler: Gözlemler, eylem planı, kanıtlarla birlikte nihai kararlar (20 Points)
6) Sonuçlar/ Çıktılar: Sorunlara bağlı olumlu/olumsuz sonuçlar (10 Points)
7) Sorusu olan örnek olaylar için soru ve cevap (20 Points)

Araştırma Ödevi
1) Amaç Açıklaması: Organizasyon, argümanın arka planı, anlayış, seçilen alana katkı (10 Points)
2) Giriş: Konunun neden ilgili olduğunun açıklanması, özgünlük, konunun tartışılması (10 Points)
3) İçerik: Yazarın kendi anlatımı, alıntılar, açıklamalar,aralarındaki bağlantı ve bütünleşme, materyal hakkında düşünme yolları, güncellik (20 Points)
4) Organizasyon: Fikirlerin anlamlandırılması, argüman, mantık, bağdaşıklık, anlatımı takip etme, paragraflara geçiş bağlantısı, metin boyunca ilerleme (10 Points)
5) Akademik bir araştırma makalesinin düzeyi: Profesyonel/ Profesyonel olmayan (10 Points)
6) Yapı/Yazım Kuralı: Cümle kurma, cümle uzunluğu ve türü, dilbilgisi, yazım, noktalama (10 Points)
7) Sonuç: Argümanın, bulguların, açıklamaların, araştırma ve pozisyonla bağlantının değerlendirilmesi (10 Points)
8) Referans: Bilgi kaynağı, Meşru kaynaklar, Materyalin değeri (10 Points)
9) Alıntı Formatı: Alıntıların kullanımı (10 Points)

Sunum
1) İçerik (25 Puan)
2) Konu Hakkında Kapsamlı Bilgi Sahibi Olmak (25 Puan)
3) Slayt Yapısını Düzenleme (15 points).
4) Göz Teması Kurma (10 points)
5) Sunum ve sunumun netliği (10 Points)
6) Sorulara cevap verebilme yeteneği (15 points).

Bütün Kriterler Aşağıdaki Ölçeğe gore değerlendirilecektir:
Bu belirli unsur yok veya verilen bağlam içinde tamamen yersiz. - Zayıf (%0)
Bu unsur kısmen yok ve bağlama tam olarak uymuyor. - Orta (%40)
Bu unsur tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. - İyi (%60)
Bu unsur iyi ve profesyonel bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. - Çok iyi (%80)
Bu unsurun geliştirilme şekli dikkate değer ve bağlama mükemmel bir şekilde uyuyor. - Mükemmel (%100)


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Ödevlerde çalıntı ve intihal olması halinde, ilgili disiplin cezaları uygulanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Kişisel web sayfası: http://kisi.deu.edu.tr/omur.ozmen
E-mail: omur.ozmen@deu.edu.tr
Ofis: 113

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Sunum Hazırlama 1 10 10
Ödev Hazırlama 3 10 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 3 3 9
Proje Final Sunumu 3 3 9
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.445
ÖK.555