DERS ADI

: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 7021 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HASAN TANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bilimsel konularda ve anlatımlarda kütüphanelerden ve arşivlerden faydalanma
tekniklerini öğretmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih kavramı, kavramın teorik geçmişi ve tarihsel sürecini inceleyerek diğer
2   Tarihin işlevini tartışarak, tarihin bireyle ve toplumla ilgisini sorgulayabilme
3   Bir tarihsel sorunun tespitinin nasıl olacağını anlayarak veri ve bilgi edinme
4   Öğrenilen tarih yöntemlerini başka alanlara uygulayabilme
5   Tarih yönteminin ayrıntılarını kavrayarak, herhangi bir konuda bilimsel yayın

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavrama Giriş ve Tarihin İşlevi
2 Tarihçilik ve Tarih Ekolleri
3 Tarihçilik ve Tarih Ekolleri
4 Nesnel ve Öznel Tarih Anlayışları
5 Veri ve Bilgi Edinme Süreçleri
6 Edinilen Veri ve Bilgilerin Değerlendirilmesi
7 Ara Sınav
8 Arşivler
9 Tarihçilikte Kaynaklar (Kitaplar, gazete ve dergiler, resmi yayınlar, anılar v.s.)
10 Metin Oluşturma
11 Dipnotlama Teknikleri
12 Bilimde etik
13 Yazım Biçimleri
14 Tarih Araştırmalarında Yeni Methodların İncelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Peter Burke, Annales Okulu, (Çev.: Mehmet Küçük), Doğu Batı Yay., Ankara, 2002, 190 s.
François Bedarida, Tarihçinin Toplumsal Sorumluluğu, (Çev.: Ali Tartanoğlu-Suavi
Aydın), İmge Kitabevi, Ankara, 2001, 132 s.
Kemal Arı, Tarih Yöntemi, İleri yay., İzmir, 2011, 286 s.
Erich Rothacker, Tarihselcilik Sorunu, (Çev.: Doğan Özlem), Gündoğan Yay., Ankara,
1990, 96 s.
Alex Callinicos, Tarih Yapmak, (çev.: Nermin Saatçioğlu), Özne Yay., İstanbul, 1998,
302 s.
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Türk Tarih Kurumu yay., Ankara,
2011, 196 s.
Marc Ferro v.d., Tarihler ve Yorumlar, (Çev.: Bahaeddin Yediyıldız), T.T.K. Yay.,
Ankara, 2003, 101 s.
Ch. V. Langlois ve Ch. Seignobos, Tarih Tetkiklerine Giriş, (Çev.: Galip Ataç), T.T.K.
Yay., Ankara, 2010, 336 s.
Leon- E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, (çev.: Bahaeddin Yediyıldız), T.T.K. Yay.,
Ankara, 2000, 156 s.
Burke, Bloch v.d., Tarih ve Tarihçi: Annales Okulu İzinde, Kırmızı Yay., İstanbul,
2007, 337 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili çeşitli kitaplar ve makaleler yoluyla işlenecektir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Kemal ARI
kemal.ari@deu.edu.tr
0 232 301 79 21
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her cuma 09:00-12:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 9 9
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55