DERS ADI

: AB ve Ekonomik Bütünleşme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 6611 AB ve Ekonomik Bütünleşme SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. UTKU UTKULU

Dersi Alan Birimler

İktisat Doktora

Dersin Amacı

Uluslararası ekonomik bütünleşmeler, özellikle 20. yy'ın ikinci yarısında, ülkelerin karşılaştıkları sorunlarla mücadele etmelerinin bir yolu olarak görüldüler. Bütünleşme ya da entegrasyon olgusunun hem teorik hem de pratikte çeşitli biçimleri ortaya çıktı. Bunlar arasında Serbest Ticaret Bölgeleri, Gümrük Birlikleri, Ortak Pazarlar, Ekonomik ve Parasal Birlikler sayılabilir. Bu derste esas olarak Avrupa'nın iktisadi bütünleşme süreci ve Türkiye'nin bu süreçteki yeri incelenecektir. Bu amaçla öncelikle bütünleşme kuramı, bütünleşme biçimleri, taraf ülkelerin ekonomilerine etkileri ve değişik uygulamalar gözden geçirilecektir. AB nin kısaca tarihsel gelişimi ve gelinen son aşama, Ekonomik ve Parasal Birlik ve ECB gibi kurumlar gözden geçirildikten sonra Türkiye ile AB ilişkileri ve tam üyelik sürecindeki temel iktisadi sorunlar, ortak politikalar, gümrük birliği, yakınlaşma kriterleri gibi konular tartışılarak bütüncül bir fotoğraf ortaya konmaya çalışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Güncel konuları ve çalışmaları izleyebilme.
2   Öğrendiklerini uygulayabilme ve sorumluluk alarak eleştirel ve farklı düşünmeye katkı sağlayabilme.
3   Parasal birliği orijinal kaynaklardan teorik olarak inceleyebilme, Avrupa Parasal Birliğinin bir Optimum Para Sahası olup olmadığı sorusuna yanıt verebilme.
4   Ekonomik ve parasal bütünleşmeleri kuramsal çerçevede ayrıntılı olarak inceleyebilme ve günümüz mevcut örnekleri ile bilgi birikimini pekiştirebilme.
5   Mevcut ekonomik ve parasal birlikleri derinlemesine inceleyip Türkiye ile ilişkilerini ve Türkiye ekonomisine etkilerini öğrenme.
6   Türkiye AB ilişkilerinin tarihsel gelişimini ve müzakere sürecini güncel makale ve kitaplardan inceleme ve değerlendirebilme.
7   Yoğun literatür taraması ile bilimsel araştırma kuralları temelinde, yayınlanabilir bir ödev çalışması yapabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve yönteme ilişkin temel tartışma
2 Uluslararası İktisat Teorisi ve Ekonomik Bütünleşme: Temel kavramlar ve Çerçeve
3 Uluslararası İktisat Teorisi ve Ekonomik Bütünleşme: Temel kavramlar ve çerçeve (Devam)
4 Uygulama: Endüstri İçi ticaret-Endüstrilerarası Ticaret
5 Uygulama: Rekabet Gücü
6 Teori: Uluslararası Ekonomik Entegrasyon
7 Teori: Optimum Para Sahası, Parasal Birlik ve EMU
8 Uygulama: Avrupa Parasal Birliği Bir Optimum Para Sahası mıdır
9 Uygulama (devam)
10 Uygulama (devam)
11 Ortak Para Politikası
12 Genişleme Sürecinde Türkiye AB Senaryoları (APB, Göç, Büyüme)
13 Müzakere Sürecinde Türkiye AB İlişkileri ve Projeksiyon
14 Küresel Kriz ve APBne Yansımaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Balkır, C. (2010), Uluslararası Ekonomik Bütünleşme, İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Güran, N. (2002), Uluslararası Ekonomik Bütünleşme ve Avrupa Birliği, 2. Baskı, İzmir.
Kalayc, İ.ı (ed.) (2006), Türkiye-AB İlişkileri Üzerine Ekonomi-Politik Tezler, Beta Yayınevi.
Dura, C. ve H. Atik (2003), Avrupa Birliği, Gümrük Birliği ve Türkiye, 2. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara.
Balkır, C. ve M. Demirci (1989), Uluslararası Ekonomik Bütünleşme ve Avrupa Topluluğu, Filiz Kitabevi, Istanbul.
El-Agraa, A.M. (1994), The Economics of the European Community, 4th Ed. Harvester Wheatsheaf Press.
Utkulu, U. (2005), Türkiye'nin Dış Ticareti, ve Değişen Mukayeseli Üstünlükler,Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
Utkulu, U. (2006), "Avrupa Parasal Birliği, Optimum Para Sahası ve Türkiye", İrfan Kalaycı (ed.) Türkiye-AB İlişkileri Üzerine Ekonomi-Politik Tezler içerisinde , Beta Yayınevi, ss.223-240.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yöntem açısından dersin işlenişi, ders anlatımının yanı sıra soru cevap şeklindeki sınıf içi tartışmaları içermektedir. Bu ders ile ilgili çok sayıda makale bulunmaktadır. Bunların öğrenciler tarafından okunması sadece dersi daha iyi anlamalarını değil, aynı zamanda, çalışma hayatında AB ve uluslararası ekonomik bütünleşmeler konusunda 'karşılaştırmalı üstünlüğe' sahip olmalarını da sağlayacaktır. Bu sayfada verilen ders içeriği, planı, kaynakça, okuma listesi ve anahtar kelimeler dersin sınavları için genel bir bilgilendirme ve çerçeve niteliğindedir. Sadece derste anlatılanlar ve sınıf içi tartışma konuları değil, aynı zamanda verilen ödevler de sınav konularına dahildir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunumlar ve verilen araştırma ödevlerinin tartışılması.

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci performası, ara sınav, final sınavı ve ödev/sunumlar ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam ve aktif katılım beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Utku UTKULU / utku.utkulu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 4 3 12
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Kitap Okuma 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.133
ÖK.234
ÖK.33331
ÖK.4
ÖK.555
ÖK.624
ÖK.743