DERS ADI

: Balkan Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 4110 Balkan Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. BİLGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Balkanların stratejik konumu, 19.yüzyılda ortaya çıkan milliyetçilik hareketlerinin Türk ve Dünya tarihindeki yerini ve rolünü ortaya koymayı ve günümüzdeki gelişmelere etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Balkanların coğrafi sınırları ve Balkan tarihi ile ilgili kaynaklar hakkında bilgi sahibi olabilmesi
2   Balkanların Türk ve Dünya Tarihinde oynadığı rolü ve etkilerini kavrayabilmesi
3   Balkanlardaki milliyetçilik hareketlerini Fransız Devrimi ile İlişkilendirebilmesi
4   Türk toplumsal yapısında Balkanların yerini göçler bağlamında irdeleyebilmesi
5   Bugün Balkanlarda yaşanan gelişmelerin kökenlerini analiz edebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Balkanlar: Coğrafi konum ve önemi
2 Balkan İsminin Kökenleri
3 İlkçağdan Osmanlı Dönemine Balkan Tarihi
4 Balkanlar ve Osmanlı Devleti
5 Yakınçağ da Balkanlar: Siyasi ve Toplumsal Değişim
6 Balkanlar da İttifak ve Çatışma
7 Vize
8 İki Dünya Savaşı arası Balkanlar
9 Soğuk Savaş Sonrası Balkanlar
10 Balkanlar ve Türkiye
11 Balkanlar ve Büyük Güçler
12 Proje Sunumu
13 Proje Sunumu
14 Proje Sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Georges Castellan, Balkanların Tarihi, Milliyet Yayınları, İstanbul 1995
2. Misha Glenny, Balkanlar 1804-1999, Milliyetçilik, Savaş ve Büyük Güçler, Sabah Yayınları, İstanbul 2001
3. Barbara Jelavich, Balkan Tarihi 18. ve 19. Yüzyıllar, Cilt I, Küre Yayınları, İstanbul 2006
4. Barbara Jelavich, Balkan Tarihi 20. Yüzyıl, Cilt II, Küre Yayınları, İstanbul 2006
5. Noel Malcolm, Kosova, Balkanları Anlamak İçin, Sabah Yayınları, İstanbul 1998
6. Maria Todorova, Balkanları Tahayyül Etmek, İletişim Yayınları, İstanbul 2003
7. Gül Tokay, Makedonya Sorunu, Jön Türk İhtilalinin Kökenleri (1903-1908), Afa Yayınları, İstanbul 1996
8. C. Hall, Balkan Savaşları 1912-1913, Homer Kitabevi, İstanbul 2003
9. Mehmet Hacısalihoğlu, Jön Türkler ve Makedonya Sorunu (1890-1918), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2008
10. Fikret Adanır, Makedonya Sorunu, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1996
11. Bilgin Çelik, İttihatçılar ve Arnavutlar, Büke Yayınları, 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Belgesel Gösterimi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bilgin.celik@deu.edu.tr
3018747

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13.00-13.30
Çarşamba: 13.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.44
ÖK.54