DERS ADI

: Dijital Beşeri Bilimler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 3123 Dijital Beşeri Bilimler SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YAKUP ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere dijital teknolojilerin beşeri bilimlerde nasıl kullanılabileceğini öğreterek, klasik beşeri bilimler metotları ile modern dijital araçlar ve yöntemler arasındaki köprüyü kurmayı; dijital arşivlerin, veri analizinin, görselleştirme tekniklerinin ve çeşitli dijital araçların beşeri bilimlerdeki uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dijital araçları ve yazılımları kullanarak beşeri bilimler araştırmalarını nasıl zenginleştirebileceklerini öğrenecek ve bu araçları etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olacaklar.
2   Dijital beşeri bilimlerde kullanılan yöntem ve teknikler hakkında kritik bir düşünce yapısına sahip olacak ve bu teknikleri kendi araştırmalarında nasıl uygulayabileceklerini analiz edebilecekler.
3   Büyük veri setlerini analiz etme ve bu verileri anlamlı görsel biçimlerde sunma konusunda yetkinlik kazanacaklar.
4   Dijital araştırmalarda karşılaşılan etik meseleleri ve veri güvenliği konularını anlama ve bu bağlamda sorumlu bir şekilde hareket etme becerisi edinecekler.
5   Dijital beşeri bilimlerde öğrendiklerini uygulayarak kendi bağımsız araştırma projelerini geliştirebilecekler. Bu, öğrencilerin teorik bilgilerini pratiğe dökmelerini ve gerçek dünya problemlerine dijital çözümler üretmelerini sağlayacak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Dijital Beşeri Bilimlerin Temelleri Dijital beşeri bilimlerin tanımı ve tarihçesi Dersin amaçları ve genel bakış
2 Dijital Araçlar ve Yazılımlar Temel dijital araçlar ve yazılımların tanıtımı Dijital arşivler ve kaynaklarla çalışma
3 Metin Analizi Metin madenciliği ve metin analizinin temelleri
4 Görselleştirme Teknikleri Veri görselleştirme araçları ve yöntemleri Zaman çizelgeleri, haritalar ve infografiklerle çalışma
5 Büyük Veri ve Veri Tabanları Büyük veri kavramı ve dijital beşeri bilimlerdeki uygulamaları Veri tabanlarıyla çalışma teknikleri
6 Dijital Etnografi ve Sosyal Medya Analizi Sosyal medya verilerinin analizi Dijital etnografi yöntemleri
7 Ses ve Görüntü Analizi Ses kayıtları ve görüntülerle çalışma Ses ve video analizi araçları
8 Ara Sınav
9 Dijital Kültürel Miras ve Arkeoloji Dijital arkeoloji ve kültürel miras projeleri
10 Dijital Edebiyat ve Eser Analizi Dijital edebiyat örnekleri Edebi eserlerin dijital analizi
11 Dijital Tarih ve Tarihsel GIS Dijital tarih yöntemleri ve araçları Tarihsel coğrafi bilgi sistemleri (GIS)
12 Araştırma Yöntemleri ve Etik Dijital araştırmalarda kullanılan yöntemler Dijital çalışmalarda etik ve veri güvenliği
13 Proje Geliştirme Süreci Araştırma projesi tasarımı ve planlama
14 Proje Geliştirme ve Uygulama Grup projeleri üzerinde çalışma
15 Proje Sunumları ve Değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Burdick, A., Drucker, J., Lunenfeld, P., Presner, T., & Schnapp, J. (2012). Digital_Humanities. MIT Press.
Schreibman, S., Siemens, R., & Unsworth, J. (Eds.). (2004). A Companion to Digital Humanities. Blackwell Publishing.
Gold, M. K. (Ed.). (2012). Debates in the Digital Humanities. University of Minnesota Press.
Warwick, C., Terras, M., & Nyhan, J. (Eds.). (2012). Digital Humanities in Practice. Facet Publishing.
Staley, D. J. (2003). Using Computers in History. Routledge.
Jockers, M. L. (2014). Text Analysis with R for Students of Literature. Springer.
Weller, M. (2011). The Digital Scholar: How Technology is Transforming Scholarly Practice. Bloomsbury Academic.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin dijital araçları kullanarak gerçek zamanlı analizler yapmaları, sorular sormaları ve tartışmalara; dijital araçlar ve yazılımlarla doğrudan çalışacakları pratik atölye çalışmalarına kaltılmaları beklenir. Öğrencilerin, dijital beşeri bilimlerde yeni araştırma yöntemlerini keşfetmeleri ve bu yöntemleri kendi araştırmalarında uygulamaları sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Proje çıktıları ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÖZTÜRK

E-posta: yakup.ozturk@deu.edu.tr
Tel : 0232 301 8735

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Uygulama 4 2 8
Örnek olay çalışması 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 4 3 12
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.544