DERS ADI

: Ortaçağ Ticaret Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 2114 Ortaçağ Ticaret Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SEYHUN ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Ortaçağ'da toplumların ve devletlerin yaşamlarında belirleyici niteliği olan ticaretin tarihi gelişimi ve özelliklerini kavratmak dersin temel amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortaçağ ticaretinin genel tarihi seyrini ve ticaret deyim ve terimlerini kavraması
2   Ortaçağ ticaretin önemli ticaret rotaları ve bu rotaların tarihi gelişimini analiz edebilmesi
3   Ortaçağ ticaretinde etkili toplumların tarihi özelliklerini tanımlaması
4   Ortaçağ'da Akdeniz ve Karadeniz ticareti ve limanlarının uygarlığın gelişimindeki öneminin farkında olması
5   Ortaçağ'ın önemli ticaret metaları hakkında bilgi sahibi olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ortaçağ Ticaret tarihine giriş Temel kavramlar ve açıklamalar
2 Erken ortaçağ boyunca Doğu'da ve Batı'da ticaretin gelişimi Erken Ortaçağ'da ticaretin unsurları ve gelişimi
3 Ortaçağ'da tüccar toplumlar ve devletler Venedik, Ceneviz başta olmak üzere İtalyan devletleri ve diğer denizci ve tüccar toplumlar
4 Ortaçağ Ticaret yolları I İpek yolu tarihi gelişimi
5 Ortaçağ Ticaret yolları II Baharat yolu tarihi gelişimi
6 Ortaçağ Ticaret yolları III Kürk yolu tarihi gelişimi
7 Ara sınav
8 Ortaçağ Deniz Ticareti I Ortaçağ da Akdeniz ticareti kıyılar, limanlar
9 Ortaçağ Deniz Ticareti II Ortaçağ da Karadeniz ticareti kıyılar, limanlar
10 Ortaçağ Deniz Ticaretinde Korsanlar Ortaçağ Akdeniz ve Karadeniz ticaretinde korsanlık faaliyetleri
11 Ortaçağ'da Para Ortaçağ toplumlarının kullandığı belli başlı paralar ve değerleri
12 Ortaçağ'da Ticaretinde Meslekler ve Ticaret Metaları Ortaçağ'da ticaretinde etkin olan meslekler ve ticareti yapılan önemli metalar
13 Orta Çağ'da Uluslararası Ticaret birlikleri ve Loncalar Lonca teşkilatları ve pazarlar
14 Ortaçağ Ticaretinde Hile Kaynak İnceleme: İbn Butlân'ın Köle ticareti ile ilgili eseri
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bradford, Ernle, Akdeniz, Çev. A. Fethi, Türkiye İş Bankası Kültür Yay., İst., 2004.
Braudel, Fernand (Ed.), Akdeniz Mekân ve Tarih, Çev. N. Erkurt, Metis Yay., İst., 1990.
Braudel, Fernand (Ed.), Akdeniz İnsanlar ve Miras, Çev. A. Derman, Metis Yay., 2.b., İst., 1995.
Braudel, Fernand, Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, Çev. M. A. Kılıçbay, İmge Kitabevi, Ank., 2000.
Balcı, M., İpek Yolu, İstanbul 2006.
Falconer, C., İpek Yolu, İstanbul 2002.
Cipolla, Carlo M., Fatihler, Korsanlar, Tüccarlar, Çev. T. Altınova, TVYY., İst., 2003.
Du Jourdin, M. Mollat, Avrupa ve Deniz, Çev. A .M Kargın, Afa Yay., İst., 1993.
Haris, William, Levant, Çev. E. Ertürk, Literatür Yay., İst., 2005.
Heyd, W., Yakın-Doğu Ticaret Tarihi, Çev. E. Ziya Karal, TTK Yay. 2.b, Ank., 2000.
D. Abulafia, Mediterrean Encounters, Economic, Religious, Political, 1100-1550., Hampshire, 2000.
D.M. Nicol, Bizans ve Venedik, İstanbul, 2000.
H. Pirenne, Ortaçağ Avrupa'sının Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2015.
E. Bradford, Akdeniz, İstanbul, 2004.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 3-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

seyhun.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı günleri: 15:00-16:30.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 2 32
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.445
ÖK.544