DERS ADI

: Tarih ve Sinema

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 2110 Tarih ve Sinema SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. MEHMET ŞERİF ERKEK

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Geçmişi, "Bilimsel Tarihçilik" kadar eski olan Sinema, 1960'lardan bu yana Tarih disiplininin kayda değer bir tartışma konusu olmuştur. Bu ders kapsamında Tarih ile Sinemanın ilişkisini teori ve kuramları göz ardı etmeden, film gösterimleri yaparak ve öğrencilerle interaktif bir iletişim kurarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sinemanın doğuşu ve gelişimini açıklayabilir
2   Sinema ve Tarih arasındaki ilişkiyi açıklayabilir
3   Sinemada gerçekliğin yeri üzerine düşüncelerini ortaya koyabilir
4   Sinemada propagandanın yeri üzerine düşüncelerini ortaya koyabilir
5   Tarih filmlerini bir tarihçi perspektifinden yorumlayabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1) Sinemanın Tarihi Sinemanın doğuşu ve gelişimini genel bir şekilde açıklamak
2 2) Tarih ve Sinema Tarih ve Sinema arasındaki ilişkiyi, etkileşimi derinlemesine irdelemek
3 3) Tarih, Sinema ve Gerçeklik Gerçekliğin Tarih ve Sinemadaki yerini filmler üzerinden ortaya koymak koymak
4 4) Tarih, Sinema ve Propaganda Propagandanın Tarih ve Sinemadaki rolünü filmler üzerinden ortaya
5 5) Antik Dönem temalı bir film gösterimi
6 6) Antik Dönem temalı filmin tartışılması
7 7) Vize Haftası
8 8) Ortaçağ temalı bir film gösterimi
9 9) Ortaçağ temalı filmin tartışılması
10 10) Kölelik temalı bir film gösterimi
11 11) Kölelik temalı filmin tartışılması
12 12) Soykırım temalı bir film gösterimi
13 13) Soykırım temalı filmin tartışılması
14 14) Savaş temalı bir film gösterimi
15 15) Savaş temalı filmin tartışılması
16 16) Final Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bruno Ramirez, Inside the Historical Film, McGill-Queen's University Press, 2014.
Eleftheria Thanouli, History and Film A Tale of Two Disciplines, Bloomsbury Academic, 2019.
Hayden White, Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, The Johns Hopkins University Press, 1973.
Jonathan Stubbs, Historical Film A Critical Introduction, Bloomsbury Academic, 2013.
Marc Ferro, Cinema and History, Wayne State University Press, 1988.
Marcia Landy (Editor), The Historical Film: History and Memory in Media, Rutgers University Press, 2000.
Marcia Landy, Cinema and Counter-History, Indiana University Press, 2015.
Marnie Hughes-Warrington, History Goes to the Movies Studying History on Film, Routledge, 2006.
Natalie Zemon Davis, Slaves on Screen Film and Historical Vision, Vintage Canada, 2000.
Pierre Sorlin, The Film in History Restaging the Past, Basil Blackwell, 1980.
Robert A. Rosenstone (Editor), Revisioning History Film and the Construction of a New Past, Princeton University Press, 1995.
Robert A. Rosenstone, History on Film-Film on History, Longman, 2006.
Robert A. Rosenstone, Visions of the Past The Challenge of Film to Our Idea of History, Harvard University Press, 1998.
William Guynn, Writing History in Film, Routledge, 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Film Gösterimi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DK Derse Katılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + DK * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin formatı tümüyle anlatıma ve tartışmaya dayalı olduğundan derse devam zorunludur. Aksi belirtilmedikçe ders esnasında cep telefonlarının kullanımına izin verilmeyecektir. Öğrencilerin birbirinin düşüncesiyle alay etmesine tolerans gösterilmeyecektir. Akademik bir tartışma ortamı için herkesin fikirleri saygılı bir şekilde dinlenmeli ve itirazlar var ise yine aynı üslupla cevap verilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: mseriferkek@gmail.com
Oda: Öğretim Üyeleri Binası no: 323
Tel: +90 232 301 79 14

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama 0 0 0
GrupÖdeviHazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 7 7
Diğer 0 0 0
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 93

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1444
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.54