DERS ADI

: Demokrasi Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 2112 Demokrasi Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HAKKI UYAR

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, gerçek anlamda 500 yıllık bir süreçte, modernleşmenin neticesinde ortaya çıkan demokrasinin tarihsel gelişimini, türlerini ve dünyadaki diğer örneklerini ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Demokrasi Tarihi nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması (D1)
2   Antik Yunan ve Ortaçağ dan devralınan siyasal, sosyal ve ekonomik altyapının demokrasi açısından kavraması (D2)
3   Modernleşme ve demokrasi ilişkisini açıklaması (D2)
4   Modernleşme ekolleri ile demokrasi türleri arasındaki ilişkiyi karşılaştırmalı olarak açıklaması (D3)
5   Batı dışı demokrasiler ve yaşadıkları sorunlarını analiz etmesi (D4)
6   Meclis üstünlüğü sistemi ile Anayasa nın üstünlüğü sistemini analiz etmesi (D4)
7   Demokrasinin oluşumu gelişimi için gereken alt yapıyı kıyaslayarak değerlendirmesi (D6)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Demokrasi ve Cumhuriyet kavramlarının tanımı, türleri
2 İngiliz modeli (İngiltere-Hollanda): Meşruti Demokrasi
3 ABD modeli: Tam başkanlık sistemi
4 Fransız modeli: Demokratik Cumhuriyet ten Yarı Başkanlık Sistemine
5 Bir ön değerlendirme; Dünya demokrasi endeksi
6 İspanya ve Portekiz; benzer tarihsel gelişim ve farklı demokrasiler
7 Almanya ve İtalya; geç birleşme, faşizm ve genç demokrasi
8 Vize
9 İskandinav ülkeleri
10 Kendine özgü bir ülke: İsviçre
11 Batı dışı demokrasiler; Güney Kore, Japonya
12 Ortadoğu: Mısır, Lübnan
13 Demokrasinin sosyal, ekonomik ve sınıfsal temelleri, bir altyapı sorunu olarak demokrasi
14 Daron Acemoğlu, Marx, Weber, Alvin Tofler, Niall Ferguson okumaları üzerinden demokrasi
15 Etnik ve dini kimlikler üzerinden bir demokrasi inşası mümkün mü İmkansızı istemek mi
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Daron Acemoğlu - James A. Robinson, Ulusların Düşüşü, Doğan Kitap, İstanbul, 2022.
Daron Acemoğlu - James A. Robinson, Dar Koridor, Doğan Kitap, İstanbul, 2020.
Leonardo Benevolo, Avrupa Tarihinde Kentler, Afa Yay., İstanbul, 1995.
C. E. Black, Çağdaşlaşmanın İtici Güçleri, Verso Yay., Ankara, 1989.
Jeremy Black, Kısa İtalya Tarihi, Say Yay., İstanbul, 2022.
Luciano Canfora, Avrupa'da Demokrasi, Bir İdeolojinin Tarihi, Literatür Yay., İstanbul, 2010.
Regis Debray, Cumhuriyetçi misiniz, Demokrat mı , Türkiye Günlüğü, sayı 47, 1997.
Demokrasi Endeksi, https://tr.wikipedia.org/wiki/Demokrasi_Endeksi
Jared Diamond, Tüfek, Mikrop ve Çelik, TÜBİTAK Yay., Ankara, 2006.
Friedrich Engels - Karl Marx, Komünist Manifesto, Can Yay., İstanbul, 2019.
Niall Ferguson, Uygarlık, Batı ve Ötekiler, YKY, İstanbul, 2022.
Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, İmge Yay., Ankara, 2002.
Jacques Le Goff, Avrupanın Doğuşu, Literatür Yay., İstanbul, 2008.
Gökhan Göktürk, Siyasal Partilerin Doğuşu: Tarihsel ve Toplumsal Kökenleri , Sosyoloji Konferansları, No 54, 2016-2.
Liah Greenfeld, Milliyetçilik, Moderniteye Giden 5 Yol, İngiltere, Fransa, Rusya, Almanya ve Amerika Örnekleri, Alfa Yay., İstanbul, 2017.
Christopher Hill, 1640 İngiliz Devrimi, Kaynak Yay., İstanbul, 2005.
Eric J. Hobsbawm, Devrim Çağı: 1789-1848, Verso Yay., Ankara, 1989.
Ulrich Im Hof, Avrupa da Aydınlanma, Afa Yay., İstanbul, 1995.
Leo Huberman, Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, Bilim Yay., İstanbul, 1974.
Simon Jenkins, İngilterenin Kısa Tarihi, İletişim Yay., İstanbul, 2023.
John Keane, Kısa Demokrasi Tarihi, Say Yay., İstanbul, 2022.
Amin Maalouf, Çivisi Çıkmış Dünya, Uygarlıklarımız Tükendiğinde, YKY, İstanbul, 2019.
Niccolo Machiavelli, Prens, Say Yay., İstanbul, 2023.
Barrington Moore Jr, Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri, İmge Yay., Ankara, 2016.
Allan Nevins - Henry Steele Commager, ABD Tarihi, (Çev. Halil İnalcık), Doğu Batı Yay., İstanbul, 2022. William D. Phillips - Carla Rahn Phillips, İspanyanın Kısa Tarihi, Boğaziçi Üniversitesi Yay., İstanbul, 2016.
Nick Robbins, Dünyayı Değiştiren Şirket, Doğu Hindistan Kumpanyasının Modern Çokulusluluğu Şekillendirmesi, İstanbul, 2017.
Mary Fulbrook, Almanyanın Kısa Tarihi, Boğaziçi Üniversitesi Yay., İstanbul, 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur. Derse 20 dk.dan fazla geç girilemez.
2. Derse katılmamış olmak geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
4. Öğrencilerin derslerde ve ödevlerde bilimsel kurallara uygun davranmaları beklenir.
5. Ders materyalleri online.deu.edu.tr adresine yüklenmektedir.
6. Öğrencilerin derslerde öğrenci kimliğine uygun davranmaları beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: hakki.uyar@deu.edu.tr
Telefon: 0232.3018743
Adres: Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü
C Blok, Tınaztepe Yerleşkesi, Buca-İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.33
ÖK.42
ÖK.55
ÖK.64
ÖK.73